MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.

 

 

A XXIV. KGYTK módosított ütemezése

 

 1.      forduló

 

Dolgozatok feltöltése a honlapra, beérkezése postai úton az iskolába:

kgytk-zalaber.hu      8798 Zalabér Hunyadi u. 2.     2025. március 7. péntek

Meghosszabbítva betegségek miatt:   2025. március 14. péntek

Értesítés a továbbjutásról:                2025. március 27. csütörtök

 

2.      forduló

 

Videófelvételek megosztása:

kutatogyerekek@gmail.com                2025. április 4. péntek

Értesítés az eredményekről:                2025. április 14. hétfő

 

3.   3. forduló   

         

Rezümék feltöltése:

kutatogyerekek@gmail.com               2025. április 30. szerda

Országos döntő:                              2025. május 10. szombat

 

Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium

Százhalombatta Szent István tér 1.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Kiss Albert: A családok közreműködése a KGYTK komplex tanulmányi versenyre felkészítésben

(tanulmányrészlet)

A KGYTK komplex tanulmányi versenyre felkészítéskor tapasztaljuk a családok közreműködését. Ez a közreműködés egyrészt kihat a gyermek témaválasztására, másrészt segítséget nyújt a pályamunka elkészítésekor, harmadrészt befolyásolja a verseny iránti attitűdöt. A közreműködés mértékének vizsgálatához az országos döntőre jutott tanulók rezüméit (n=239) tanulmányoztuk a 2011-2015 közötti időszakban, valamint összegeztük megfigyeléseinket is.

A rezümék elsődleges vizsgálata azt mutatta, hogy a tanulók 23,8%-a tesz említést a rezüméjében a családjáról. A családot említő rezüméket 100% -nak vettük és további vizsgálatnak vetettük alá. Vizsgáltuk a témaválasztás és a család kapcsolatát, valamint a család segítségének módjait.

A rezümékben tett utalások arra engednek következtetni, hogy a témaválasztást az alábbiak befolyásolják (a pályamunka címe […] részlet a rezüméből):

Foglalkozás, mesterség, munkahely (10,5%)

Geometria a foltokban […] anyukám foltvarrással foglalkozik…
Védekezés a saját szőlőnkben a peronoszpóra ellen […] a mi családunk szőlőtermesztéssel foglalkozik…
Nagy állat is lehet kedvenc! A szarvasmarha […] édesanyám nemrég munkahelyet változtatott, tehenész lett…
Ismerkedés a méhekkel […] édesapám fiatal házas korában érdeklődni kezdett a méhek csodálatos élete iránt…

Egészségi állapot (10,5%)

Gluténérzékenység napjainkban […] először a nagynéném lett gluténérzékeny, majd egy évre rá az apukám is …
Iskolám felső tagozatos tanulóinak viszonya az alkoholfogyasztáshoz […] az emberek többsége negatívan viszonyul az alkoholt fogyasztókhoz…

Szabadidős foglalkozás (7%)

Apámra ütök? Próbálkozásaim a terepmotorozással […] édesapámnak ismét lehetősége adódott arra, hogy ifjúkori hobbiját, a terepmotorozást folytathassa…
Fuss hegyen-völgyön át! Milyen sport a tájfutás? […] a Garbacz családban nagy hagyománya van a tájfutásnak. Édesapám már 35 éve űzi ezt a sportot. Később anyukám is tájfutó lett …
Váraink Egerben és Sirokon […] nyaralásaink, kirándulásaink során szüleimmel szívesen látogatunk meg középkori városokat…

Nagyszülők, dédszülők (8,8%)

A százhalombattai Téglagyári-völgyrendszer és Sánc-hegy természetvédelmi értékei […] Szerettem oda kijárni és túrázni a nagymamámmal, aki régen a százhalombattai téglagyárban dolgozott. Ő mesélt nekem arról a pusztításról, melyet a gyár végzett a Sánc-heggyel…
A II. bécsi döntés és következményei a történelem és a családom tükrében […] Nagyon szeretem hallgatni, amikor nagyszüleim mesélik dédapáim (akik sajnos már nem élnek) történeteit a háborús katonai szolgálataikról…

A rezümékben leírtak azt mutatják, hogy a családok különféle módokon segítik a pályamunka készítését (a pályamunka címe […] részlet a rezüméből):

Megnevezett szülői segítség (8,8%)

Katalógus a megsemmisült, megrongálódott, átépített vagy rekonstruált dorogi művészeti alkotásokról […] dolgozatom megírását édesanyám is segítette…
FAG Magyarországi Ipari KFT[…] Az érdeklődésem akkor alakult ki a téma iránt, amikor nagynéném bevitt minket a testvéremmel gyárlátogatásra az FAG Magyarországhoz …
A bérbaltavári disznóvágás és a disznóvágás eszközeinek fejlődése […] A tapasztalati megközelítést édesapámmal való beszélgetés (interjú) és saját megfigyeléseim alapján fogalmaztam meg …

Köszönetnyilvánítás a szülői támogatásért.

Azokban a rezümékben, amelyekben a tanulók említést tesznek a családjukról 24.4%-ában köszönetet fogalmaznak meg a családjuknak a munkájuk támogatásáért.

A témaválasztás és a család kapcsolatát, valamint a család segítségének módjait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a család szerepe jelen van a KGYTK komplex tanulmányi versenyre felkészítésben.

A fenti megállapítást alátámasztja az a megfigyelésünk is, miszerint a családi attitűd befolyásolja a tehetséges tanulók és tehetségígéretek viszonyát a KGYTK munkához. Megfigyelésünk szerint azt feltételezzük, hogy a családi attitűd három típusba sorolható: azonos értékrendű, kívülről szemlélő és ambivalens viszonyulás csoportjába.

Azonos értékrendű viszonyulás

A család azonos értékrendű viszonyulása erős motivációs segítséget ad a tehetségsegítő pedagógus számára. Ebben az értékrendben a család jövőképében a gyermek számára ott van a diploma (szakdolgozat készítése, kutatás stb.) mellett a biztonságot nyújtó családi háttér is.

Kívülről szemlélő viszonyulás

A kívülről szemlélő család partnerként viszonyul és támogatja a tehetségsegítő pedagógus munkáját. A gyermek jövőképe kevésbé körvonalazódott, de értékes dologként kezeli a KGYTK munkát (biztos jó lesz valamire). Emellett a család nemes becsvágya, a tanulmányi verseny lehetséges sikere közvetve motiválja a tanulót.

Ambivalens viszonyulás

Az ambivalens család értékvilágában a továbbtanulás sikerét kevésbé szolgálja a KGYTK-s tevékenység és a közben megszerzett ismeret, hiszen a tankönyvekben más ismeret van és a felvételikor sem ezt kérdezik. Mindez elbizonytalanítja a KGYTK-ra vállalkozó tanulót és nem segíti a tehetségsegítő pedagógust.

A család szerepe jelen van a KGYTK komplex tanulmányi versenyre felkészítésben megállapítás mértékének megállapításához és a fent megfogalmazott feltételezésünk vizsgálatához további reprezentatív pedagógiai kutatás szükséges az országos KGYTK komplex tanulmányi versenyen belül.

Felhasznált források:

KGYTK Rezümé gyűjtemények (2011-2015), Zalabér, Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola