MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.

 

 

A XXIV. KGYTK módosított ütemezése

 

 1.      forduló

 

Dolgozatok feltöltése a honlapra, beérkezése postai úton az iskolába:

kgytk-zalaber.hu      8798 Zalabér Hunyadi u. 2.     2025. március 7. péntek

Meghosszabbítva betegségek miatt:   2025. március 14. péntek

Értesítés a továbbjutásról:                2025. március 27. csütörtök

 

2.      forduló

 

Videófelvételek megosztása:

kutatogyerekek@gmail.com                2025. április 4. péntek

Értesítés az eredményekről:                2025. április 14. hétfő

 

3.   3. forduló   

         

Rezümék feltöltése:

kutatogyerekek@gmail.com               2025. április 30. szerda

Országos döntő:                              2025. május 10. szombat

 

Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium

Százhalombatta Szent István tér 1.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Rába Martin, Tóth Ádám: Lőgyapotágyú - lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül

raba martin toth adam

Készítették:
Rába Martin 8. osztály
Tóth Ádám 8. osztály

Zalabéri Általános Iskola és AMI

Azért kezdtünk el foglalkozni a kémiával, mert szerintünk ez az egyik legérdekesebb tudomány. Mindig is vonzott minket a kémiának az a része, ahol előfordul durranás, füst és fényjelenség is.

A kezdeti feladat az volt, hogy egy lőgyapotágyú segítségével találjuk el a céltáblát, s utána kémiai reakció induljon be. A további munkánk során a fő probléma a lőgyapotágyú- lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül lett.A főproblémánkat további részproblémákra bontottuk: lövedék célba juttatása lőgyapotágyúval, tűzgyújtás vízzel, a készülék működőképes összeállítása. Ezekhez feltételezéseket fogalmaztunk meg: a lövedéket egy saját készítésű ágyúmodellel ki tudjuk lőni az általunk előállított lőgyapot energiájával;tüzet tudunk gyújtani vízzel úgy, hogy a víz katalizátorként beindítja a jód és az alumíniumpor keverékét;az ágyúval kilőtt lövedék beindít egy mechanikai szerkezetet, ami elfordítja a vizet adagoló csapot.                                                                                               

A feltételezés vizsgálatát elméleti és tapasztalati úton végeztük. Az elméleti megközelítéshez szükséges ismeretek: a lőgyapot előállítása, lövegtípusok, lövedék és pályája, tűzgyújtás gyufa nélkül, kétkarú emelő. A feltételezés tapasztalati úton történő megoldásához szükséges volt elvégeznünk: a lövedék célba juttatását; a tűzgyújtási keverék arányának és a víz megfelelő mennyiségének kimérését; a működő mechanikai szerkezet elkészítését; a működőképes készülék összeállítását.          

A problémát részben sikerült megoldanunk:az ágyúval ki tudjuk lőni a lövedéket, és annak felszálló ágában sikerül eltalálni a célt, ígyelfordul a kar és a csap is, a víz lecsepeg, és beindul a kémiai reakció. A szerkezetünk sikerszázaléka 60%.     Nem sikerült megoldani, hogy egy akadály mögött lévő célt eltaláljunk úgy, hogy kiszámítjuk a lövedék parabolapályáját. Ez nem sikerült, mert nem tudtuk pontosan mérni a mérési paramétereket.

Ahhoz, hogy az eredeti tervünket megvalósítsuk, jócskán lehetne bővíteni ismereteinket. Például: nem ismerjük a lőgyapot szerkezetét, az alumínium és a jód pontos arányát, illetve az alumíniumpor tisztaságát.