Aktuális
XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája
Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!
Jelentkezési határidő: 2024. november 5.
A XXIV. KGYTK módosított ütemezése
1. forduló
Dolgozatok feltöltése a honlapra, beérkezése postai úton az iskolába:
kgytk-zalaber.hu 8798 Zalabér Hunyadi u. 2. 2025. március 7. péntek
Meghosszabbítva betegségek miatt: 2025. március 14. péntek
Értesítés a továbbjutásról: 2025. március 27. csütörtök
2. forduló
Videófelvételek megosztása:
kutatogyerekek@gmail.com 2025. április 4. péntek
Értesítés az eredményekről: 2025. április 14. hétfő
3. 3. forduló
Rezümék feltöltése:
kutatogyerekek@gmail.com 2025. április 30. szerda
Országos döntő: 2025. május 10. szombat
Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium
Százhalombatta Szent István tér 1.
További letöltések:
Plakát letöltése
KGYTK 2023/2024 archívum:
Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények
Rába Martin, Tóth Ádám: Lőgyapotágyú - lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül
Készítették:
Rába Martin 8. osztály
Tóth Ádám 8. osztály
Zalabéri Általános Iskola és AMI
Azért kezdtünk el foglalkozni a kémiával, mert szerintünk ez az egyik legérdekesebb tudomány. Mindig is vonzott minket a kémiának az a része, ahol előfordul durranás, füst és fényjelenség is.
A kezdeti feladat az volt, hogy egy lőgyapotágyú segítségével találjuk el a céltáblát, s utána kémiai reakció induljon be. A további munkánk során a fő probléma a lőgyapotágyú- lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül lett.A főproblémánkat további részproblémákra bontottuk: lövedék célba juttatása lőgyapotágyúval, tűzgyújtás vízzel, a készülék működőképes összeállítása. Ezekhez feltételezéseket fogalmaztunk meg: a lövedéket egy saját készítésű ágyúmodellel ki tudjuk lőni az általunk előállított lőgyapot energiájával;tüzet tudunk gyújtani vízzel úgy, hogy a víz katalizátorként beindítja a jód és az alumíniumpor keverékét;az ágyúval kilőtt lövedék beindít egy mechanikai szerkezetet, ami elfordítja a vizet adagoló csapot.
A feltételezés vizsgálatát elméleti és tapasztalati úton végeztük. Az elméleti megközelítéshez szükséges ismeretek: a lőgyapot előállítása, lövegtípusok, lövedék és pályája, tűzgyújtás gyufa nélkül, kétkarú emelő. A feltételezés tapasztalati úton történő megoldásához szükséges volt elvégeznünk: a lövedék célba juttatását; a tűzgyújtási keverék arányának és a víz megfelelő mennyiségének kimérését; a működő mechanikai szerkezet elkészítését; a működőképes készülék összeállítását.
A problémát részben sikerült megoldanunk:az ágyúval ki tudjuk lőni a lövedéket, és annak felszálló ágában sikerül eltalálni a célt, ígyelfordul a kar és a csap is, a víz lecsepeg, és beindul a kémiai reakció. A szerkezetünk sikerszázaléka 60%. Nem sikerült megoldani, hogy egy akadály mögött lévő célt eltaláljunk úgy, hogy kiszámítjuk a lövedék parabolapályáját. Ez nem sikerült, mert nem tudtuk pontosan mérni a mérési paramétereket.
Ahhoz, hogy az eredeti tervünket megvalósítsuk, jócskán lehetne bővíteni ismereteinket. Például: nem ismerjük a lőgyapot szerkezetét, az alumínium és a jód pontos arányát, illetve az alumíniumpor tisztaságát.