MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.

 

 

A XXIV. KGYTK módosított ütemezése

 

 1.      forduló

 

Dolgozatok feltöltése a honlapra, beérkezése postai úton az iskolába:

kgytk-zalaber.hu      8798 Zalabér Hunyadi u. 2.     2025. március 7. péntek

Meghosszabbítva betegségek miatt:   2025. március 14. péntek

Értesítés a továbbjutásról:                2025. március 27. csütörtök

 

2.      forduló

 

Videófelvételek megosztása:

kutatogyerekek@gmail.com                2025. április 4. péntek

Értesítés az eredményekről:                2025. április 14. hétfő

 

3.   3. forduló   

         

Rezümék feltöltése:

kutatogyerekek@gmail.com               2025. április 30. szerda

Országos döntő:                              2025. május 10. szombat

 

Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium

Százhalombatta Szent István tér 1.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Kiss Albert: A Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának terjesztési lehetőségei a „fehér foltokon”

1. Fehér foltok a KGYTK terjedésében

A Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája (KGYTK) a tudomány iránt érdeklődő 10-14 éves diákoknak meghirdetett (felmenő rendszerű) országos komplex tanulmányi verseny, amely ebben az évben XIV. alkalommal került megrendezésre. A statisztikai adatok alapján Magyarország térképére rátekintve elmondhatjuk, hogy vannak olyan „fehér foltok” (érintetlen megyék, szám szerint 6 megye), ahonnan még nem neveztek gyerekek a KGYTK versenyre. De ide kell sorolnunk azokat a megyéket is, ahol egy-két településről történt nevezés, ezek száma hat. Azt is meg kell említenünk, hogy vannak köztük olyan városok, ahol példaértékűen terjed egyik iskoláról a másikra a KGYTK híre és a diákok nevezése. (pl.: Dorog)

mo terkep 01

1. ábra: Fehér foltok a KGYTK terjedésében: Győr-Moson-Sopron; Vas; Borsod-Abaúj-Zemplén; Szabolcs- Szatmár-Bereg; Bács-Kiskun megye.

Az 1. ábra szürkével jelölt megyéi mutatják, hogy a 2010-2015 közti időszakban a versenyre 13 megyéből érkeztek nevezések. Összesen 34 településről és 42 iskolából (lásd a zárójelben levő számot) az alábbi megoszlásban:

Baranya megye: Siklós (1); Békés megye: Orosháza (4); Fejér megye: Székesfehérvár (1), Mány (1), Vértesboglár (1), Dunaújváros (1); Hajdú-Bihar megye: Szentpéterszeg (1), Hortobágy (1), Balmazújváros (1), Hajdúböszörmény (1), Hajdúnánás (1); Heves megye: Eger (1), Kisnána (1), Hatvan (1); Komárom-Esztergom megye: Dorog (3); Nógrád megye: Karancslapujtő (1); Pest megye: Százhalombatta (2), Szentendre (1), Törökbálint (1), Budapest (2); Somogy megye: Osztopán (1), Somogyjád (1), Juta (1), Böhönye (1), Mesztegnyő (1), Kaposvár (1); Jász- Nagykun megye: Szolnok (1); Tolna megye: Várdomb (1), Dombóvár (1), Báta (1); Veszprém megye: Tapolca (2), Várpalota (1); Zala megye: Zalabér (1), Keszthely (1), Nagykanizsa (1), Sármellék (1), Borsfa (1)

2. KGYTK Díjokleveles és KGYTK Referenciaintézmények

A KGYTK Tehetségsegítő Tanács figyelemmel kíséri a KGYTK versenyre felkészítő intézmények eredményességét. Az eredményesség megállapításához a Tanács elsődlegesen az intézményt képviselő diákoknak a kutatásmódszertani kategóriában kiemelt I. helyezéseit, valamint a további kutatásmódszertani helyezéseket követi nyomon. Ezen eredményeket elérő intézmények (a KGYTK TT elnökének javaslatára és a KGYTK védnökének jóváhagyásával) az idei tanév végén „KGYTK Díjoklevéllel” kaptak szakmai elismerést (lásd 2. ábra):

  • Eger, Balassi Bálint Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola Tinódi Sebestyén Tagiskola (Heves megye)
  • Mány, Hársfadombi Nyelvoktató Német Nemzetiségű Általános Iskola (Fejér megye)
  • Budapest, Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola (Pest megye)
  • Sármellék, Sármelléki Általános Iskola (Zala megye)
  • Székesfehérvár, Székesfehérvári Vasvári Pál általános Iskola (Fejér megye)

A Tanács elnöke és a KGYTK védnöke a tehetséges diákok fejlesztésében végzett példaértékű, követendő, a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciára felkészítő többévi munka elismeréseként (4 évre szóló) Referenciaintézmény címet adományozott (lásd 2. ábra):

  • Balmazújváros, Balmazújvárosi Általános Iskola (Hajdú-Bihar megye)
  • Dorog, Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola Zrínyi Ilona (Komárom-Esztergom megye)
  • Hatvan, Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola (Heves megye)
  • Karancslapujtő, Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Nógrád megye)
  • Orosháza, Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola (Békés megye)
  • Osztopán, Somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Osztopáni Tagiskolája (Somogy megye)
  • Százhalombatta, Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium (Fejér megye)
  • Zalabér, Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Zala megye)

 

mo terkep 02

2. ábra: A KGYTK Díjokleveles és a KGYTK Referenciaintézmények

3. KGYTK Díjokleveles és KGYTK Mester és Tanítványa Díjas tehetségsegítő pedagógusok

A Tanács az intézmények mellett a tehetségsegítő pedagógusok eredményességét is rögzíti. A legeredményesebb tehetségsegítő pedagógusoknak - 2011 óta - „KGYTK Díjoklevelet” vagy „KGYTK Mester és Tanítványa Díjat” adományozott.

3.1. KGYTK Díjoklevél

Díjoklevélben részesültek azok a pedagógusok, akik kiemelkedő tehetségnevelő munkát végeztek tanítványaik felkészítésében a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája című komplex tanulmányi versenyre:

  • Nyugat-Dunántúl régióban: Cseh Németh Zsuzsanna, Zalabér (2013); Papp Katalin, Zalabér (2015)
  • Dél-Dunántúl régióban:
  • Budapest és környéke régióban: Kovács Lajos, Dorog (2013, 2014); Molnár Klára, Dorog (2015); Dankó József, Dorog (2015); Balogh Balázs, Dorog (2015); Kolonics Péter, Dorog (2015); Csapó Mária, Dunaújváros (2015); Szuláné Eckhart Laura, Százhalombatta (2015); Kalácska Mónika, Százhalombatta (2015)
  • Tiszántúl régióban: Kovácsné Nagy Róza, Orosháza (2015); Ráczné Posta Rózsa, Orosháza (2015)
  • Duna-Tisza köze régióban: Fenesné Tóth Ágnes, Karancslapujtő (2013); Kökény Adrienn, Karancslapujtő (2014); Koklácsné Korom Vellás Gyöngyi, Karancslapujtő (2015)

3.2. KGYTK Mester és Tanítványa Díj

Mester és Tanítványa Díjat kaptak azok a pedagógusok, akik több éven keresztül kiemelkedő tehetségnevelő munkát végeztek a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája című komplex tanulmányi versenyre történő felkészítésben:

  • Nyugat-Dunántúl régióban: Bajner Imre, Tapolca (2011); Dr. Lóthné Tolvéth Katalin, Keszthely (2011); Cseh Németh Zsuzsanna, Zalabér (2012); Cseh Németh László, Zalabér (2015);
  • Dél-Dunántúl régióban: Matuza Tiborné, Osztopán (2011); Ősz János, Osztopán (2012); Hornyák Andrásné, Várdomb (2012); Kovács Gáborné, Osztopán (2013); Árvai Ilona, Mesztegnyő (2015)
  • Budapest és környéke régióban: Kovács Lajos, Dorog (2011); Czirkelbach Erzsébet, Mány (2012); Tóth István, Székesfehérvár (2013); Molnár Klára, Dorog (2015);
  • Tiszántúl régióban: Kecskésné Mező Mária, Balmazújváros (2013)
  • Duna-Tisza köze régióban: Fenesné Tóth Ágnes, Karancslapujtő (2011); Melykóné Tőzsér Judit, Hatvan (2012); Harangozó Csabáné, Kisnána (2015)

4. Publikációk a KGYTK-ról

A KGYTK meghonosítása – a több mint tíz éves – akciókutatással1 alátámasztott empirikus tapasztalatokra épült, amelyekről számos publikáció jelent meg:

  • Kiss Albert: A TDK lehetőségei az általános iskolai tehetséggondozásban. Új Pedagógiai Szemle, 2001. március 88-98.p
  • Zsolnai József: Kutatói utánpótlás már tízéves kortól. Magyar Tudomány 2004. 246. p.
  • Zsolnai József: A tudomány egésze. Műszaki Kiadó, Budapest, 2005.21-30.p
  • Kiss Albert: A tudományos diákköri munka kihívásai az általános iskolai pedagógusok számára. Padagógusképzés, 2007. 3. szám97-103.p
  • Kiss Albert: Tudományos diákkör az általános iskolákban – Zalabér szerepe az első tíz évben. Pannon Egyetem ÉKP Országos Központja, Pápa, 2009.
  • Kiss Albert: Tudományos diákkör az általános iskolákban – A diákkör létrehozása és működtetése. Zalabér, 2010.
  • Kiss Albert: A tudományos diákkörök helye a tudományos alkotó munkára felkészítésben. Új Pedagógiai Szemle, 2010. május
  • Kiss Albert: Alkottató természettudományi pedagógia az általános iskolában. Zalaéri Általános iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Tehetségpont
  • Kiss Albert: Kreatív természettudományi tehetséggondozás. Géniusz Könyvek 32. MATEHETSZ, Budapest, 2014.

5. A KGYTK terjesztésének szükségessége

A KGYTK terjesztésének szükségessége nyilvánvaló, hiszen a 2. ábrán látható, hogy vannak olyan megyék (5 megye), ahonnan egy-egy iskolából érkezett nevezés a KGYTK versenyre, és vannak fehér foltok (6 megye), ahonnan még nem történt egy nevezés sem, valamint olyanok is (6 megye), ahonnan egy-egy intézményből neveztek tanulókat. Mindez nehézségeket okoz a szervezésben és a versenyeredmények megélésében.

5.1. A verseny szervezésének nehézségei

A 2015-ös statisztikai adatok szerint (lásd 3. ábra) elmondható, hogy aránytalanság van az egyes régiókban történő nevezések száma között.

abra 3
3. ábra Nevezések száma a 2015-ös XIV. KGYTK –ra

Ez az aránytalanság továbbra is fennállt a pályamunkák elbírálását követően. (lásd 3. ábra) Az adatokból leolvasható, hogy a regionális fordulókra meghívott pályamunkák száma a Duna-Tisza köze régióban a legkevesebb 6, és a legtöbb a Budapest és környéke régióban: 24 pályamunka.

abra 4
4. ábra A regionális fordulóra meghívott pályamunkák száma (2015-ben)
 

Az aránytalanság okát a KGYTK verseny „fehér foltjaival” magyarázhatjuk. Emellett azzal is, hogy 5 megyéből csak egy-egy településről érkezett nevezés. A regionális forduló szervezésekor a fennálló aránytalanságot az országos döntőre továbbjutók számának meghatározásával próbáltuk kompenzálni. A kompenzáció eredményével nem lehettünk elégedettek. Azért, mert az országos döntőn azzal szembesülhettünk, hogy a Budapest és környéke, valamint a Nyugat-Dunántúl régióból olyan pályamunkák nem jutottak tovább, amelyek erőteljesebb színvonalúak voltak, mint a Duna-Tisza köze és a Dél-Dunántúl régióból továbbjutottak közül néhány.

5.2. A versenyeredmények megélésének problémája

A KGYTK felmenő rendszerű komplex tanulmányi versenyének eredeti koncepciója2 a következő szinteket tartalmazza: iskolai forduló, megyei forduló, regionális forduló, országos döntő. A versenyre nevezések egyenetlen eloszlása miatt megyei fordulót csak néhány megyében tartottunk, amit kénytelenek voltunk a későbbiekben elhagyni. Iskolai fordulót legfeljebb a KGYTK referenciaintézmények tartanak. Az iskolai fordulóról a regionális forduló I. szintjére jut a pályamunka, amit a Pannon Egyetem MFTKI kutatói értékelnek, és a legjobbak kapnak meghívást a regionális II. fordulóra. Ezen a fordulón tartja meg a pályázó az első előadását, amelynek tétje az országos döntőbe jutás.

A 2015-ös regionális fordulókról – a meghívást kapott 81 tanulóból – 50 jutott tovább. Tehát regionális fordulón a diákok 62% éli meg a sikert. Mivel nem tartunk megyei fordulót, így a tanulók és a felkészítő tanárok 48%-a nem éli át legalább egyszer a továbbjutás élményét.

Az országos döntőre jutott pályamunkák közt (a regionális fordulókra nevezés aránytalansága miatt) vannak olyanok is, amelyeknek reálisan legfeljebb a megyei fordulóról juthatna tovább a regionálisra. Így, ezeket a pályamunkákat készítő gyerekek énképének és felkészítő pedagógusaik szakmai önismeretének nem igazán szerencsés az országos döntőre jutás ténye.

6. A KGYTK terjesztésének lehetőségei a fehér foltokon

A KGYTK terjesztésének elsődleges lehetőségei a fehér foltokon: a KGYTK Mester és Tanítvány Díjasok bevonása a felmenő rendszer és a terjesztés újragondolásába, a KGYTK Referenciaintézmények felkérése a fehér foltokon történő terjesztésre, pedagógiai kutatás, innováció.

6.1. A KGYTK Mester és Tanítvány Díjasok bevonása a felmenő rendszer, és a terjesztés újragondolásába

A KGYTK Tehetségsegítő Tanács feladata, hogy a KGYTK Mester és Tanítvány Díjasokat bevonja a verseny felmenő rendszerének, és a terjesztésének újragondolásába. Az újragondolás célja, hogy:

  • jusson el minden általános iskolába, tehetségpontba a 2015/16-os tanévre szóló versenyfelhívás,
  • a fehér foltok megyéiből is nevezzenek a versenyre,
  • érje el a nevezések száma a megyei fordulók rendezéséhez szükséges mértéket.

6.2. A KGYTK Referenciaintézmények felkérése a fehér foltokon történő terjesztésre

A Tehetségsegítő Tanács kérje fel a KGYTK Referenciaintézményeket arra, hogy vállalják fel a példa értékű, követendő, a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciára felkészítő munkájuk bemutatását. Működjenek együtt a Tehetségsegítő Tanáccsal:

  • az általános iskolai tudományos diákkör létrehozási és működtetési módszertanának bemutatásában;
  • a kiemelkedő teljesítményt nyújtó diákjaik pályamunkáinak és előadásainak prezentálásában;
  • megyei vagy regionális forduló szervezésében.

6.3. Pedagógiai kutatás, innováció

A tehetségsegítő Tanács kezdeményezze és/vagy támogassa a KGYTK felmenő rendszerű komplex tanulmányi versenyhez kapcsolódó pedagógiai kutatásokat, innovációkat. A Tanács biztosítsa a kutatási és az innovációs eredmények publikálási lehetőségét a kgytk-zalaber.huweblapon megjelenő Ékes Szilánkok, ÉSZ – online folyóiratban.

7. A KGYTK jövőképe

Az NTP-TTM-14-0016 azonosító számú pályázat keretében megvalósult KGYTK Országos tehetségsegítő módszertani konferencia alkalmával elhangzott plenáris előadások témái megerősítik a KGYTK további létjogosultságát, más tehetségsegítő programokba, kutatásokba illeszthetőségét. Ezt támasztotta alá Dr. Szvathné dr. Szalay Márta, az EMET osztályvezetője a Nemzeti Tehetség Program bemutatásával;  Fuszek Csilla, az European Talent Centre igazgatója az Európai Tehetséghálózathoz való csatlakozás feltételeinek ismertetésével; Dr. Balogh László, a Tehetséghidak Program szakmai vezetője, a pszichológia- tudományok kandidátusa a Család szerepe a tehetséggondozásban kutatási eredmények felvázolásával, Dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária, a Pannon Egyetem docense a Tehetséggondozásra felkészítés ismertetésével, Bajor Péter, a MATEHETSZ ügyvezető elnöke a MATEHETSZ-ben futó programok helyzetének bemutatásával.

Ugyancsak ezen a konferencián „A tehetséggondozás módszertana – Határon túli és hazai tehetségpontok” szekcióban, megjelent határon túli tehetségpontok képviselői (Galánta, Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége Regionális Pedagógiai Központ, Szlovákia; Beregszász, Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnázium, Ukrajna; Magyarkanizsa, Jovan Jovanovic Zmaj Általános Iskola Magyarkanizsa, Szerbia) egyetértettek abban, hogy szívesen fogadnák a Kárpát-medencei KGYTK komplex tanulmányi verseny meghirdetését a 2015/16-os tanévre.

[1] Az akciókutatás 1998-ban Dr. Zsolnai József professzor emeritus vezetésével indult a Zalabéri Általános Iskolában. Az első szakaszban (1998-2003) azt az előfeltevést vizsgáltuk, hogy a tudományos alkotó munkába való bevezetés lehetséges-e tízéves kortól az általános iskolákban a tömegoktatás keretei között, és kialakítható, működtethető-e az általános iskolák számára országos tudományos diákköri hálózat. A második szakaszban (2004-2008) ahhoz az előfeltevésünkhöz gyűjtöttünk tapasztalatokat, hogy a létrehozott tudományos diákkörök országos hálózata betöltheti-e azt a feladatot a tömegoktatás keretei között, hogy növendékeit megismertesse – a szubjektív tudományos alkotások létrehozása révén – az „új tudás termelésének” alapjaival. A harmadik szakaszban (2009-2010) Kiss Albert vezetésével folytatott akciókutatással – a Zalabéri Általános Iskola tantestületének közreműködésével – dolgoztuk ki az általános iskolai tudományos diákkör létrehozását és működtetésének módszertanát.

[2] Kiss Albert: Tudományos diákkör az általános iskolában – A diákkör létrehozása és működtetése. Zalabéri Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Óvoda, Zalabér, 2010. 119-136.p