MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Veres Dóra: Ásó, kapa, ráfkarika

rezume-veresdoraElőző dolgozataimhoz hasonlóan ebben a tanévben is lakóhelyem adta kutatási témám ötletét. A rackajuh és a csárdák bemutatása után azokat a mestereket kerestem fel, akik a gazdálkodók munkáját a leginkább segítették. Szüleim, nagyszüleim megélhetéséhez is nélkülözhetetlen eszközök készültek a helyi iparosok műhelyeiben.

Feltételezésem szerint a kovácsok és a kerékgyártók munkája volt a legfontosabb a falusi emberek számára, akik a bevezető utak mentén telepedtek le a könnyebb megközelítés miatt. Mára a kézi szerszámok személyre szabott gyártása helyett a tömeggyártás a jellemző.

Kutatásom a kovácsok felkutatásával indult, de olyan szoros kapcsolatot találtam a kerékgyártókkal, hogy kibővítettem erre a területre is a dolgozatomat. Nagyon kevés, a szakmájában még dolgozó mestert találtam, ezért múzeumi, levéltári adatok felkutatása mellett a könyvtári és internetes oldalak segítségét vettem igénybe. Két ma is dolgozó mesterrel készítettem interjút, és beszélgettem visszaemlékező rokonokkal. Készítettem vázlatrajzot a kovácsműhely legfontosabb kellékeiről, majd internetes térképen ábrázoltam a településemen megismert iparosokat.

Dolgozatomat földrajz tudományterület társadalomföldrajz, azon belül településföldrajz területen kezdtem el, de közben antropológia - tárgyi néprajz – kézművesség - népi kisipar részterületre kitérve egészítettem ki.

Megtudtam, hogy minkét szakma munkája nélkülözhetetlen volt a szerszámok elkészítésében. Az egyedi eszközöket az elvégzendő feladatok és a vele dolgozók igényei szerint készítették el a mesterek. A patkó, kapa, de a szekér is megrendelésre készült, mivel folyamatosan használták, ezért javításuk is elkerülhetetlen volt, cseréjük csak akkor történt, ha már nem lehetett megújítani azokat. Boltban nem igen vásároltak, a vásárokban lehetett legfeljebb újakat venni.

Térképen ábrázolva láttam meg, mennyire közel laktak egymáshoz a kovácsok és a kerékgyártók, mennyire szorosan kötődtek a főutakhoz. A rajzom mutatott rá, és ez újdonság volt számomra, hogy a település azon részén dolgoztak legtöbben, ahol a régebbi, gazdák által lakott utcák vannak. A szegényebbek lakta, később épült településrészeken az iparosok kevesebben éltek. A műhelyeket előszeretettel üzemeltették a határszéli sarokportákon.

A legtöbb még élő mester csak javításokkal foglalkozik, felváltották őket a bonyolult gépeket szerelők. Lakatos, elektronikai műszerész, gépszerelő lett a kovácsokból. A kerékgyártók munkája is leszűkült, bár ásó, kapa nyele még mindig törik és vannak a díszként készült szekereken is javítható hibák. A kihalás és az elhalálozás jellemző a régi szakmákra és művelőikre. A mai fiatalok nem jelentkeznek, de nem is választható számukra ilyen foglalkozás, mert nem biztosítaná a megélhetésüket: a javítás ma már nem divat, inkább újat veszünk.

A régi szerszámokkal már nem találkozunk a mindennapi életünkben, a legtöbb eszközt a balmazújvárosi Semsey Andor Múzeumban láttam. Édesapám az interjúban szereplő mesteremberekkel készíttetett a szüreti felvonulásra egy lőcsös szekeret és egy kubikos taligát, mert számára nagyon fontos, hogy nekünk, gyerekeknek meg tudja őrizni a múlt emlékeit. A hagyományok őrzése közös feladatunk!  Kézi arató és birkanyíró versenyek alkalmával a versenyzők az eredeti eszközöket használva a szakmák megőrzését is segítik.

A mesterek emlékét pedig a dolgozatommal kívánom továbbéltetni.