MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

 

 

Versenykiírás 2023/2024-es tanév

Versenyszabályzat

 

 

Az előadásokról készített videófelvételek megosztásának határideje: április 17. szerda.

A megosztás helye: kutatogyerekek@gmail.com

 

 

Hüse Marcell Áron: A robotépítés alapjai – programozási gyakorlat a Lego Mindstorms segítségével

rezume-huesmarcellaronMár egész pici korom óta érdekelnek a műszaki dolgok, szétszedtem és összeraktam mindent, amit lehetett. Erre a legózás is egy nagyon jó lehetőség volt. Ez a szenvedélyem megmaradt, és a konstrukciók építésén túl megtetszett a lehetőség, hogy programozható szerkezeteket építsek. A Lego eredeti elképzelése az volt a játékkal, hogy a gyerekek már egész fiatal korban megtanulják a robot programozás alapjait. Ez sikerült - a játék nagy siker, sok programozó klub alakult, és az alkalmazások, ötletek száma is egyre több. Én is tagja lettem egy ilyen társaságnak, és remélem, ez a közösség még sokáig ad motivációt, hogy további robotokat találjak ki.

A mostani dolgozatomban szerettem volna bemutatni, hogyan sikerül megépíteni az első robotomat. Ez a robot nem a szakirodalomban vagy a Lego Mindstorms példatárban bemutatott szerkezet, hanem az első kockától az utolsóig saját ötlet. A programozásban persze segítséget is kaptam a National Instruments Kft. mérnökeitől, és büszke vagyok rá, hogy lehetőséget adtak a bemutatására is a Debrecenben megrendezett SEE Science tudományos fesztiválon.

Munkámban leírom a legfontosabb dolgokat, amit a robotokról általában tudni kell, ismertetem történetüket. Bemutatom a Lego Mindstorm készlet felépítését, tartalmát, és a programozás fontosabb lépéseit.

Dolgozatom nagy részében saját robotom építését mutatom be gazdagon illusztrálva. Részletesen írok a mechanikai konstrukció kitalálásáról, hiszen a megfelelő mechanika nélkül a programozás nem lenne megvalósítható. Leírom azt is, hogy a működés érdekében milyen változtatásokat kellett kitalálni, és milyen dilemmák elé kerültem, hogy a célnak megfeleljen a robotom.

Bemutatom az elkészült programot is, majd áttérek egy látványosabb részre, a robot tesztelésére. Meg vagyok elégedve az eredménnyel, a felkészítőimmel együtt, ezt a bemutató nap is alátámasztotta. A tesztelés eredményeként olyan problémákkal szembesültem, amelyet megoldhatónak találok. Az egyszerűbb megoldás a program és a mechanika megváltoztatásával megoldható lesz, de az igazán tudományos megoldáshoz még egy készletre szükség lesz szükség az érzékelők számának növekedése miatt.

Sokat fejlődtek a programozási ismereteim ezen a gyönyörű műszaki területen. Nagyon szomorú leszek, ha ezt az első robotomat szét kell szednem, de remélem, a továbbiak elkészítése is sok örömet fog okozni, és legalább ennyit tanulok a programozásról, mint ezzel az első működő, igazi robotommal. Szeretném, ha mások is megismernék és megértenék ennek a rendkívül összetett készletnek a működését és értékét a jövő műszaki szakembereinek tanulmányaiban.