MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Gigacz Máté Tibor: Kutatásaim egy majdani kiskert szolgálatára

rezume-gigaczmatetiborTémám a növények fejlődésének befolyásolása. Az ember évezredek óta foglalkozik a táplálékot biztosító növénytermesztéssel. Mindez időigényes munka, de a mai napság sokféle módszerrel lehet lerövidíteni, gyorsítani. Szóba jöhet mesterségesen tápanyagokkal dúsított talaj, üvegház, esetleg mesterséges beavatkozás (genetikai módosítás) is. Mindig is egy saját kiskertre vágytam amelyben gyorsan tudok nyövényeket termeszteni ezet a célkitűzéset úgy akartam elérni hogy,saját készítésű oldataimmal gyorsítsam fel a növényeim fejlődését. A munkámban arra keresem a választ, hogy melyik oldatom van a legjobb hatással a növényemre.

Dolgozatomban elsőként a genetikai módosítással foglalkozom, majd áttérek a saját kísérleteimre. Utóbbi elkezdéséhez azonban rögös út vezetett. A legnehezebb akadály az volt, hogy a kísérlet megkezdése előtt a hetek óta csíráztatott babjaim elszáradtak. Két álmatlanul töltött éjszaka után a problémát sikerült orvosolnom. Fáradságos előkészületekre is szükség volt, mert kísérletemhez azonos feltételeket igyekeztem teremteni. Szerény munkámban részletesen leírom az általam készített tápoldatok töménységét, fajtáit és elkészítésük módszerét. Kitérek arra is, hogyan gondoztam és locsoltam a növényeimet. Részletesen beszámolok a kísérlet menetéről és növények fejlődéséről. A rendszeresen készített fényképek nagyban segítették, hogy az utolsó fázisokban összehasonlítsam a más-más oldatokkal öntözött növényeket és összegezzem az eredményeket. Előzetes feltevésemmel szemben a növények az egyes tápoldatokra jól reagáltak. A kísérlet ideje alatt rengeteg tapasztalatot szereztem, amit mindenképp szeretnék felhasználni a jövő évi kutatói munkámban, de az én szeretett kiskertemben is.

Tudom, hogy dolgozatom igen messze áll egy akadémiai székfoglalótól, nekem azonban legalább oly súllyal bír. Önmagam jöttem rá, hogy a tápoldataim közül melyik van jó hatással a zellereimre. Önállóan összegeztem az eredményeimet, én kutattam magyarázatok után. Mindeközben észre sem vettem, a papírra vetettek mennyire tükrözik egyéniségem lényegét: tartalmában igyekezve a mások által kitaposott ösvény helyett az egyéni tapasztalásra építeni, stílusában magán viselve a lelkes nyitottsággal elegyes fanyar humor jeleit.

Orosháza, 2013. április 10.