MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Barna Benjámin: „Ha valaki keresne, felmentem az internetre”, A netnyelv vizsgálata

rezume-barnabenjaminNegyedik osztályos koromban készítettem először tudományos kutatómunkát. Akkor Sven Nordquist, a svéd meseíró Pettson-sorozatáról írtam dolgozatot.

Ebben az évben az egyre gyorsabban elterjedő netnyelv vizsgálatával foglalkoztam. Egy olyan nyelvváltozattal, amit eddig csak használtam, anélkül, hogy elgondolkodtam volna szabályain. Izgalmas dolog a szemünk előtt zajló változásokat megfigyelni, majd leírni. Érdekelt, hogy mikor és miért alakult ki a net sajátos nyelve, és hogy van-e valami „baj” ezzel a nyelvvel. Azt feltételeztem, hogy a netnyelvet csak bizonyos helyzetekben használjuk, és ettől függetlenül a helyes nyelvhasználattal is tisztában vagyunk, tehát a netmagyar nem lép a szabályos és hivatalos magyar nyelv helyébe. Kutatásaim során tanulmányoztam a szakirodalmat, dokumentumelemzést végeztem, szóbeli és írásbeli interjút készítettem, összehasonlító elemzést végeztem. Dolgozatom a nyelvészet nyelvváltozatokkal foglalkozó ágához, a dialektológiához kapcsolódik.

Az internet megváltoztatta az emberek közti kommunikációt, sőt azt a nyelvet is, amit használunk. A netnyelv újdonsága, hogy beszélt és írott nyelvi elemek egyaránt jellemzik. Írott beszéd, amely térhez és időhöz nem kötött, állandó, dialogikus jellegű, bár a felek nincsenek azonos időben jelen. A chatkommunikációban csak látható jelekkel, vagyis írott formában üzenünk egymásnak. Ugyanakkor a technika szinte a beszédtempóval azonos, folyamatos, kétoldalú kommunikációt tesz lehetővé.

A netnyelv alapvető jellemzője a gyorsaságra való törekvés és az érzelmek kifejezésének szándéka. A gyorsaság érdekében különféle rövidítéseket alkalmazunk, még akkor is, ha ezzel nyelvtani, helyesírási hibákat vétünk. Az érzelmek kifejezése érdekében emotikonokat, csupa nagybetűket használunk, és karaktereket ismétlünk. A monitoron megjelenő írásképen egyszerre van jelen beszéd, kép, fotó, vagy zene, esetleg videófelvétel. Összehasonlítottam a magyar és a német beszélgetéseket, s kiderült, hogy nagyon hasonló a két nyelv internetes írásképe. Megállapítottam, hogy a netnyelv szókincse az informatika, az angol, az ifjúsági nyelv és a szleng.

A nyelvészek álláspontja nagyon különbözik a netnyelv használatának kérdésében. Egyesek a nyelv romlásáról beszélnek, mások pedig egyszerűen csak a nyelv átalakulásáról.

A netnyelv használói körében végzett kutatásaim során megállapítottam, hogy a csetelők a netnyelv használatával párhuzamosan tudják a nyelvhelyességet. A „digitális bennszülöttek” megértik egymást. Csak a kívülálló számára érthetetlen a netmagyar. A felhasználók szerint ez a nyelv rövidebb, folyékonyabb, hétköznapibb és emberközelibb.

„… az internet csak láthatóvá teszi az emberek beszédét. És azt is, mit nem tanítottak meg az embereknek az iskolában.” (Zsadon Béla) Ezt a kutatást befejeztem, de néhány év múlva szeretném megvizsgálni, miben változott a netnyelv dolgozatom megírása óta.