MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

KGYTK országos döntő

2024. május 11. - Százhalombatta


A meghívó és program elérhető itt: Meghívó letöltése

 

További letöltések:

Versenykiírás 2023/2024-es tanév

Versenyszabályzat

Veres Blanka: Környezettudatos vízhasználat

rezume-veresblankaŐsszel a híradóban láttam egy tudósítást egy afrikai országról, ahol naponta több ezren halnak meg, mert nincs tiszta ivóvizük. Ez engem nagyon megdöbbentett, eddig nem gondoltam, hogy más országokban a víz hiánya ilyen nagy gondot jelenthet. Ekkor kezdett el foglalkoztatni a vízhasználat problémája. Otthon a szüleimmel is elkezdtünk beszélgetni arról, hogyan takarékoskodhatnánk mi is jobban. Ezért választottam ezt a témát kutatásom tárgyául.

Érdekelt az is, hogy más gyerekek, családok, és magánszemélyek, mennyire tarják fontosnak az ivóvízzel való takarékosságot. Ismernek-e, használnak-e víztakarékos megoldásokat, az otthonukban, az iskolában. Kutatásomat a következő feltételezések alapján kezdtem:

  1. Még nem eléggé elterjedt iskolánkban és a környező településeken a víztakarékos "öko" szemléletmód.
  2. A diákok még kevés víztakarékos megoldást ismernek.
  3. Faluhelyen tudatosabban takarékoskodnak a vízzel, mivel közelebb élnek a természethez.

Kutatási módszereim, eszközeim:

  • A városi és iskolai könyvtárban kerestem szakkönyveket hidrológia témakörben, valamint az Interneten is kutattam az ivóvíz felhasználással kapcsolatosan.
  • A saját iskolámban és egy szomszéd falu iskolájában kérdőíveket töltettem ki a felső tagozatosokkal az otthoni vízhasználatról.
  •  Körbejártam iskolánkat és „környezetvédő” szemüvegen keresztül vizsgáltam meg, hogy egy öko iskolában mit teszünk, hogy takarékoskodjunk az ivóvízzel. Hiszen a tanulók gondolkodására hat az iskolai környezet is.
  • Végül összegyűjtöttem néhány hasznos tanácsot mindazoknak, akiket megérintett ez a probléma, és akik hozzám hasonlóan tenni szeretnének valamit vízkincsünk megőrzéséért.

A kérdőívet először a saját iskolám 157 felső tagozatosával töltettem ki, majd Boldogon is, a helyi Berecz Antal Általános Iskolában 119 tanulóval. A két iskola eredményeit összehasonlítottam. Öt különböző típusú adatra, takarékossági módszerre kérdeztem rá. Ezek a következők:1.demográfiai kérdések, 2.vízhasználat a fürdőszobában,3.vízhasználat a konyhában, 4.vízhasználat a kertben 5. általános kérdések a háztartásokra vonatkozóan. Dolgozatomban megfogalmaztam néhány tanácsot is, hogyan gazdálkodhatnánk jobban a vízzel.

Dolgozatomban bemutattam a Föld, majd Magyarország vízkészletét, és azok folyamatos csökkenésének okait. Foglalkoztam az ivóvízhiány kialakulásával és következményeivel.

 Három hipotézist állítottam fel és ezek közül kettőt sikerült igazolni. A kérdőívek elemzése során bebizonyosodott, hogy még nem terjedt el az iskolások és családjaik körében a víztakarékos "öko" szemléletmód, de több területen is elterjedőben van. Például a kertek öntözése kapcsán, a konyhai és fürdőszobai vízhasználat terén már vannak pozitív irányú elmozdulások.

Az a feltételezésem is beigazolódott, hogy a diákok még kevés víztakarékos módszert ismernek. Meglepő módon viszont harmadik feltételezésem nem igazolódott be, mivel a kérdőívek kiértékelése után láthattam, hogy faluhelyen sem takarékoskodnak sokkal tudatosabban a vízzel, mint városon. A mosogatási szokások között Boldogon többen használnak hagyományos módszereket.

 A kérdőívek elemzéséből látható, hogy egyrészt az emberek nem mindig törődnek a vízpazarlással, aminek oka csak részben anyagi eredetű (takarékos eszközök vásárlása, csapok, berendezések cseréje), mert gyakran nem is ismernek víztakarékos megoldásokat.

 Jövőre tovább szeretném folytatni a kutatásomat, szeretnék új megoldások után kutatni a csapadékvíz felhasználására, az újrahasznosításra.