MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Lingl Dániel: Családi mezőgazdaság

rezume-lingldanielLingl Dániel vagyok, a Siklósi Közoktatási Intézmény Batthyány Kázmér Általános Iskola 6. osztályos tanulója. Először veszek részt a KGyTK munkájában.

Családom nagyon régóta foglalkozik mezőgazdasággal, a földművelés mellett állatokat is tenyésztünk. Érdeklődő kisgyermekként már korán foglalkoztatott az a kérdés hogy mivel foglalkoznak nagyszüleim és apukám, amikor nem vagyok velük. Otthon gyakran téma volt, hogy mi történik a földeken, milyen munkákat végeztek el, melyek vannak még vissza, és úgy éreztem, én is részese vagyok a családi gazdálkodásnak. Ahogy idősebb lettem egyre többször nyílt rá lehetőség hogy engem is kivigyenek a földekre, aminek nagyon örültem. Időnként kisebb munkákat bíztak rám, amiket szívesen megcsináltam, és a mai napig is segítek, amikor csak tudok.

Dolgozatom célja az volt, hogy bemutassam a mi kis családi gazdaságunk felépítését és működését. A mezőgazdaság a termőföld hasznosítása, elsősorban földművelés és állattenyésztés útján. A termelés nagyságát és irányát nagyban befolyásolja a talaj és az éghajlat. Hogy ezt bizonyíthassam, legelőször tágabb lakóhelyem természeti viszonyait tekintettem át.

Diáktársaimmal beszélgetve úgy látom, hogy sokan egyáltalán nincsenek tisztában azzal, mit is jelent a mezőgazdaság, mivel foglalkozik az, aki földet művel, állatot tart. Különösen igaz ez azokra, akik városban élnek, és nincsenek vidéki rokonai, barátai. A legtöbben csak képeken, vagy a televízió/számítógép képernyőjén látnak kultúrnövényeket, haszonállatokat. Talán a kortársaim jobban odafigyelnek arra, amit én mondok nekik. Remélhetőleg sikerül felkeltenem az érdeklődésüket a személyes érintettségem által. A megértést segítheti, hogy megpróbáltam számukra is érthetően fogalmazni.

Magyarország természeti adottságai a mezőgazdaság számára igen kedvezőek, de az agrárium nem túlságosan vonzó az átlagember számára, a fiatalok jövőképében általában nem ez szerepel. Az utóbbi években több olyan hazai és nemzetközi program indult, amely szeretne ezen a helyzeten javítani. Az egyik ilyen sikeres programot ismertettem dolgozatomban.

Vizsgálódásaim során igyekeztem minél több használható információhoz hozzájutni. A természetföldrajzi viszonyokat bemutató fejezet megírása során hasznosnak bizonyultak az iskolában, természetismeret órán tanultak.

A minél hitelesebb tájékoztatás érdekében áttanulmányoztam több, a témával kapcsolatos, a térség természeti viszonyaival, mezőgazdaságával foglalkozó könyvet, monográfiát. Ezeket összevetettem az interneten fellelt ismeretanyaggal.

A birtokunk bemutatásánál szinte teljes egészében az apukám által elmondott ismeretekre támaszkodtam.

A dolgozat megírása során olyan új ismeretekre tettem szert a mezőgazdaságról, és azon belül is a családunk kis birtokáról, melyeket másként nem szerezhettem volna meg.

Úgy érzem, célkitűzéseimet a lehetőségekhez mérten sikeresen teljesítettem.