Aktuális
KGYTK országos döntő
2024. május 11. - Százhalombatta
A meghívó és program elérhető itt: Meghívó letöltése
További letöltések:
Molnár Villő: Katalógus a megsemmisült, megrongálódott, átépített vagy rekonstruált dorogi művészeti alkotásokról
Korábbi kutatásaim során több olyan alkotással találkoztam, amelyek átalakítva értékcsökkenést szenvedtek, mások súlyosan megsérültek, vagy megsemmisültek. Elhatároztam, hogy összeállítom e művek jegyzékét. Ilyen összefoglaló katalógus Dorogon még nem készült.
Munkám interdiszciplináris kutatás:
- Művészettudományok (főág) – történeti művészettudományok ág;
- Műszaki tudományok (főág) – építészet, építőművészet ág;
- Történettudomány (főág) – helytörténet (segédtudomány)
Összegyűjtöttem a sajtó és a helytörténészek által több helyen leírt, az idők során megsemmisült, eltűnt, megsérült vagy valamilyen módon átalakított alkotásokat. Az értékek közé soroltam minden képző- és iparművészeti, valamint fontosnak ítélhető építészeti alkotást.
Minden felkutatott műnek röviden leírtam a történetét, alkotóját, idejét, stílusát, rögzítettem a pusztulás vagy sérülés okát, idejét. Táblázatba rendeztem a kapott információkat és mellékeltem (ahol ez lehetséges volt) egy-egy dokumentumképet (fotót, képeslapot, rajzot).
A műveket sorsuk alakulása szerint 4 alosztályba soroltam, ezen belül kronológiai sorba rendeztem.
1. alosztály: Megsemmisült, eltűnt értékek.
2. alosztály: Megrongálódott, rekonstrukcióra váró művészeti emlékek.
3. alosztály: Felújított, átalakított művészeti értékek.
4. alosztály: Újraépített (rekonstruált) műtárgyak.
Feltételezésem (kb. 20. tétel) nem igazolódott, mert katalógusomban több mint a kétszeresét jegyeztem fel a károkat szenvedett értékeknek. Megsérült vagy átalakítottak-kibővítettek 21 tételt, rekonstrukcióra 4 tétel (építmény) vár, 21 tétel az elpusztult, pótolhatatlan érték, két újraépített mű is szerepel a listán. Ez összesen 48 műalkotás.
Elemeztem a feltételezett károkozások okait: időjárás, emberi mulasztás, tudatlanság, szándékos rongálás, megsemmisítés, funkcióváltás, pénzhiány, új művek létrehozása a régiek helyén, háborús következmények, ismeretlen okok, stílusváltás, vallásellenesség, ideológiai és politikai okok, államosítás.
Külön táblázatban összegeztem művészeti ágak szerint a veszteségeket. A több darabos sorozatokat nem bontottam önálló alkotásokra, mert összefüggő egységet alkotnak, sérülésük, pusztulásuk vagy átalakításuk is együtt történt (pl. szekkósorozat, templomi üvegablakképek, kálváriastációk stb.). A károk több mint fele az építményekben esett a lebontások, a durva átépítések következtében.
Munkám eljutott városunk főépítészéhez, következtetéseimet a védett értékekről létrehozott rendeletben felhasználhatták.
Köszönöm a dorogi helytörténészek, művészek és gyűjtők támogatását. Dolgozatom megírását és az előadásomra a felkészülést Kovács Lajos tanár és édesanyám, Molnár Klára tanítónő segítette.