Aktuális
Fenesné Tóth Ágnes: Tudományos diákkör a referenciaintézményben (Karancslapujtő)
Tudományos diákkör a referenciaintézményben
Az áttekinthetőség és szemléletesség érdekében a kérdőív megállapításaira adott pontszámokat átlagoltam, illetve százalékos formában is megjelenítettem. A kapott eredményeket grafikonon ábrázoltam.
„Intézményünk tantárgyi tanítás-tanulás folyamataiban a szubjektív alkotás segítése" a felkészítő pedagógusok véleménye alapján tervezetten jelenik meg iskolánkban. Iskolánk alapdokumentumai - pedagógiai programja (ÉKP), a helyi tantervek - és a munkaközösségek éves munkatervei kiemelt célként fogalmazzák meg a tanulói alkotások támogatását. A szubjektív produktum megjelenik a mindennapok tanóráin kiselőadások, tablók, prezentációk, projektek, pályázatok formájában, művészeti oktatásunk alkotásaiban.
A tantárgyi tanulás segítésére használt forrásközpontok megoszlását az alábbi diagram szemlélteti:
Az ábráról leolvasható, hogy lehetőségeink falusi iskola lévén viszonylag szűkösek. Tanulóink leginkább az iskolai és a községi könyvtár szakkönyvállományát hasznosítják tanulmányaikhoz, önművelésükhöz. A távolság és a közlekedési nehézségek miatt ritkább lehetőség diákjainknak a levéltár és múzeum felkeresésére. A terepgyakorlatok, a külső helyszíneken zajló tanórák, erdei iskolai programok számunkra kutatási terepnek tekinthetők.
A tehetséggondozási folyamatokban nagyobb arányú minden forrásközpont megjelenése:
A kutatásmódszertani elemek beépülése a napi gyakorlatba intézményünkben közepesnek mondható, leginkább ad-hoc jelleggel működik. Tapasztalataim alapján leggyakrabban azok a pedagógusok alkalmazzák ezeket a formákat a napi gyakorlatban, akik bekapcsolódtak a KGYTK-s munkába. A táblázatból az is megállapítható, hogy pályamunka írására vállakozó diákok a kutatási módszereket jó szinten alkalmazzák a tanórai problémák feldolgozása során is. KGYTK-s versenyzőink szívesen vállalják a kutatásmódszertani kategóriában készített dolgozatok többletmunkáját az ismeretterjesztő kategóriával szemben.
Iskolánkban jellemzően egy pedagógus - egy diák felállásban készülnek a KGYTK dolgozatok. Bár a grafikon alapján úgy tűnik, hogy működik a team-munka iskolánkban a dolgozatok elkészítésénél, valójában tapasztalataim alapján azt mondhatom, hogy a kérdőívet kitöltők egy része túlértékelte ezt a válaszlehetőséget. Valószínűleg már azt is team munkának értékelték, hogy időnként egy-egy nyelvtani vagy fogalmazási kérdésben a szakos kollégához fordulunk segítségért. A tanárok és a diákok feszített, összeegyeztethetetlen időbeosztása akadályozza a tényleges team-munkát, a kutató csoportként való együttműködést.
Iskolánk mentorpedagógusai egységesen úgy ítélik meg tehetséggondozó tevékenységünket, hogy a KGYTK annak egy szelete. Intézményünk bemutatásánál, a bevezetőben kifejtett széles tehetséggondozó profilunk miatt más területeken (pl. művészeti) is igyekszünk hasznosítani a KGYTK-ban szerzett tapasztalatainkat.
Fenesné Tóth Ágnes
régiókoordinátor