Aktuális
KGYTK referenciaintézmények (Zalabér, Százhalombatta, Dorog, Orosháza, Hatvan, Karancslapujtő, Osztopán)
1. KGYTK referenciaintézmények
1.1. A referenciaintézmények bemutatkozása
1.1.1. Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
HITVALLÁSUNK
Pedagógiai hitvallásunk olyan pozitív pedagógiai klímában folyó nevelés,
- amely a mindennapi életben segíti a tanulót a jó – rossz, igaz – hamis, szép – rút, szent – profán értékek közti választásában, döntéseiben;
- amely az alkotástan (művészeti és tudományos) eredményeinek alkalmazásával segíti az egyes diákot a képességeinek önfejlesztésében.
Az értékválasztást segítő nevelési folyamatainkban alkalmazzuk:
- az egyéni és a kooperatív tanulási stratégiákat;
- a drámapedagógia eszközeit;
- a konfliktuskezelési technikákat.
Az alkotást segítő tanulási folyamatokban alkalmazzuk:
- a projektpedagógiát,
- az egyéni és csoportos alkotási technikákat,
- a művészi alkotást,
- a tudományos ismeretterjesztés és a kutatásmódszertan elemeit,
- az infokommunikációs technikák adta információgyűjtés- és a digitális olvasás, írás lehetőségeit.
HELYI PEDAGÓGIAI PROGRAMUNK KÍNÁLATA
Választható foglalkozások, szakkörök:
Idegen nyelv: angol
Számítástechnika: programozás, alkalmazás
Művészetek: festészet, énekkar, dráma-színjáték
Tömegsport: kosárlabda, futball, röplabda, asztali játékok, floorball
Egyéni foglalkozások: tehetséggondozás, felzárkóztatás
Kémia, természettudomány
Halak Sára
Szolgáltatásaink:
Napközi, tanulószoba
Étkeztetés: tízórai, ebéd, uzsonna
Színházlátogatás
Úszásoktatás: zalaszentgróti uszoda
Kirándulások, túrák
Táboroztatás
Diákönkormányzati program
Gyógytestnevelés
Logopédia
Komplex tehetséggondozás (jó gyakorlatokkal)
tudomány iránt érdeklődőknek
- Alkotói napok
- Tudományos diákkör
• művészi alkotásra motiváltaknak:
- Művészeti tanszak
- Alkotói napok
- Művészeti bemutató
• társadalmi szerepet vállalóknak:
- Diákönkormányzati programok:
- Osztályelsőségi verseny
- Iskolai versenyek, rendezvények
- Környezettudatos magatartás
- Erőszak megelőzése és visszaszorítása
Diák-önkormányzati program
Felzárkóztatás
Felzárkóztató programunkban a hátrányosan lemaradó vagy lassabban haladó diákok anyanyelvi képességeit, valamint a matematikai alapműveletek biztonságos elsajátítását fejlesztjük, és a szociális hátrányok kompenzálását végezzük.
Ennek eszközei: drámapedagógia, egyéni és kiscsoportos fejlesztés,
napközis foglalkozások, játékpedagógia, integrációs pedagógia.
Diák-önkormányzati program
Ösztönzési rendszer - M(i)ért pont érték
erkölcsi elismerések (oklevelek, érmek, díjak)
osztályelsőségi verseny a teljesítmény függvényében:
tanulmányi eredmény és tanulmányi verseny
tudományos alkotás
művészi alkotás
társadalmi szerepvállalás
tömegsport
PROFILUNK, ERŐSSÉGEINK
Kulcskompetenciák fejlesztése
- Anyanyelvi kommunikációs kompetencia fejlesztése tanórákon és tanórán kívüli tanulási folyamatokban (szövegértési verseny, vers- és prózamondó verseny, alkotói napok, szereplések egyházi és társadalmi ünnepeken).
- Természettudományos kompetencia fejlesztése a projektpedagógia alkalmazásával, mesterséges életterek létrehozásával és működtetésével, természetes élettereken zajló természettudományos tanórák tartásával.
- Digitális kompetencia fejlesztése (Információs és kommunikációs technikák használatával).
- A hatékony önálló tanulás fejlesztése a projektpedagógia beemelésével, a kooperatív és egyéni tanulási technikák megismertetésével, az alkotva történő ismeretszerzés lehetőségének megteremtésével.
- A szociális kompetencia fejlesztése a drámapedagógia eszközeivel, konfliktuskezelési technikák közvetítésével, rendezvényekhez kötött munkaszerepek felajánlásával.
Művészeti nevelés
- Kiváló minősítésű festészet tanszak
- Nemzetközi, országos szintű helyezések és díjazások
Tudományos diákköri munka
- Több mint 10 éves múlttal bíró tehetséggondozó program (az Oktatási Minisztérium által szakmailag és anyagilag támogatott országos szintig felmenő rendszerű verseny).
- Országos helyezések a tudományos diákköri alkotásokkal.
- Szakmai együttműködés és kutatás a Pannon és a Nyugat-Magyarországi Egyetemmel.
Kurucz József
REFERENCIÁINK
A pedagógiai munkánk elismerései
- Mentorintézmény (2014)
- Akkreditált kiváló tehetségpont (2014)
- Határon túli magyar kapcsolatok (Kolozsvár, Galánta) (2014)
- Iskolánk igazgatójának elnökletével megalakul az országos KGYTK Tehetségsegítő Tanács (2011)
- A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) tagjává válik az intézmény (2010)
- Tehetségpont (2010)
- Előminősített referenciaintézmény (2010)
Jó gyakorlatok: KGYTK; Művészeti projektek; M(i)ért pont érték
- Kiválóra minősített művészetoktatási intézmény (2007)
- Felkérés (Pannon Egyetemtől) országos tantárgy-pedagógiai továbbképzésre (2007)
- OM támogatás a pedagógusok teljesítményének elismerésére (2007)
- Pedagógiai Nívódíj (2006)
- OM elismerés az intézmény tehetséggondozó programjára (2005)
- Oklevél a Veszprémi Egyetemtől a tehetséggondozó munkáért (2004)
- Közoktatás Minőségéért Díj (KMD) ezüst fokozata (2003)
- IIASA-SHIBA Díj (2002)
Diákjaink eredményei
- Helyezések megyei versenyeken (matematika, vers- és prózamondás, szövegértési verseny, rajzpályázatok, népdaléneklés)
- Helyezések országos versenyeken (rajz- és festészet; tudományos diákköri konferencia)
- Helyezések nemzetközi versenyeken – Hongkong (rajz-és festészetverseny)
Megyei népdalverseny
KGYTK regionális forduló
1.1.2. Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium
Csillogó „Aranyrögök"
A Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium a 2015-16. tanévben ünnepeli 30. jubileumi tanévét. Harminc éve „bányássza ki az aranyrögöket", tehetségeket kiváló pedagógusai segítségével Százhalombattáról és a város környékén élő gyermekek „aranybányájából". Ennek az áldozatkész munkának is köszönhető, hogy idén a pedagógus kollektíva megkapta a Gyermekekért Díjat Százhalombatta Önkormányzata Képviselő testületétől.
A tehetségek felismeréséhez, gondozásához és mentorálásához jó alapot jelentett a Zsolnai módszer bevezetése, az ÉKP átvétele és fejlesztése az alsó tagozaton, valamint az emelt szintű ének-zene oktatás feltételeinek megteremtése.
A kezdetektől SNI tanulókat külön nevelő és emellett integráló intézmény is vagyunk, nálunk kaptak képzési lehetőséget először a városban az enyhén értelmi fogyatékos tanulók. Később a középsúlyos értelmi fogyatékosok képzése és hozzánk került, majd 2006-tól létrehoztuk a Regionális Autista Központot. Az épek és fogyatékosok együttélésének segítésére indítottuk el az"Egyszer fent, egyszer lent!" inkluzív érzékenyítő programot 2014-ben.
Fontos állomása volt a tehetségek felfelé áramlásának a nyolc évfolyamos gimnáziumi képzés megindítása az 1992/93. tanévben. Mára a nyelvi képzés mellett természettudományos és matematika-informatika emelt szintű oktatás is működik. Korábban az SNI tagozat részt vett a Comenius projekteken, 2006-ban kaptuk meg az európai és magyarországi e-Quality Minőségi Díjat munkájuk révén. Intézményünk államilag elismert, akkreditált EURO Nyelvvizsgahely, elnyertük a Múzeum barát, madárbarát és e-Bug Mintaiskola címeket is. 2014 decemberétől büszkén viseli iskolánk az Örökös ÖKOISKOLA címet, amit több éves környezet- és természetvédelmi tevékenységünkkel és környezettudatos nevelésünkkel érdemeltünk ki. A kiemelt nyelvi képzés az Erasmus+ Programokon keresztül eljuttatja diákjainkat Európa számos városába, intézményébe, iskolai életünket pedig az idelátogató nemzetek tanárai és diákjai gazdagítják.
A mi „aranybányánkban" sokféle „ásvány" található. A változatos képzési formában nem csak Százhalombattáról, hanem a környező településekről is szívesen járnak hozzánk a diákok. A sokszínű kulturális életet segíti a Diákönkormányzat és az Aranykapu Alapítvány. Az országos, regionális, megyei és városi tanulmányi versenyeken való részvétel mellett működő helyi programok – Arany Napok, Arany Kaland, Arany Sztár, Arany Gála – erősítik az iskolai identitást és fontos szerepet játszanak a tehetségek megmutatkozásának.
Büszkék vagyunk arra, hogy legfőbb nevelő eszközünk a dicséret, kiemelten tehetséges diákjainak Arany Plakett, Arany Oklevél elismerésben részesülhetnek.
A tehetséggondozás színtere az Arany Rögök Regisztrált Tehetségpont, ahol három műveltségterületen bonthatnak szárnyat az ifjú tehetségígéretek. Iskolánk 4. osztályos diákjai tehetségmérésen vesznek részt, így próbáljuk őket a megfelelő műveltségterület felé irányítani.
A Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának tehetséggondozó munkájába a kezdetek óta bekapcsolódtunk és 14 éve vendégeink a Pest Megyei Régió felkészítő tanárai, versenyzői és szülői. Az ismeretterjesztő és kutatásmódszertan témájában készülő dolgozatokat a kisgimnazista és az általános iskolai osztályok tanulói készítik. A munkamódszert évente 20-25 tanuló ismeri meg, az elkészült pályamunkákat szakértő zsűri előtt az Arany Napokon rendezett, iskolai fordulóban mutatják be a gyerekek. Szinte minden évben képviselték iskolánkat az országos döntőben.
A dráma műveltségterületet az alsó tagozaton alapozzuk meg bábozással és drámajátékkal, amelyet 5-6. osztályban folytathat minden diák. Az ötödikesek a várostörténettel, a hatodikosok a színjátszás alapjaival ismerkedhetnek meg. A Drámanapon osztályonként 2-2 történetet dramatizálnak saját díszletek és jelmezek segítségével. A kiemelkedően tehetséges gyerekek az iskolai Színjátszó Körben és a Körúti Színház társulatában pallérozódhatnak, de közülük kerülnek ki a Farsang és az Arany Gála fellépői is. Rendezvényeinken gimnazista diákok konferálnak és hangosítanak.
Az ének-zene tehetségígéretek keresése a furulyaoktatással kezdődik, de hatása már a gimnáziumban is mutatkozik. Hangját hallatta a Kicsinyek Kórusa, Margaréta Kórus és a mostanra országosan is kiemelt Nívó Díjjal kitüntetett Kökönye Népi Együttesünk, és legújabban a Csipkebogyó
énekegyüttes és a Ribizli kisegyütteseink. A gimnáziumba felérő diákjainkból alakult a Golden Voice acapella kórusunk és az országosan is egyedülálló kb. 60 fős férfikórusunk. Tehetségeink többsége a Városi Zeneiskolában bontakozik ki, de fellépnek a városi nagyrendezvényeken és partner intézményeinkben is.
Százhalombatta, 2016.április 28.
Gere László
tehetséggondozó pedagógus
1.1.3. Illyés Gyula Általános Iskola Osztopáni Tagiskolája
Osztopán község a Nyugat – Külső – Somogy kistájhoz tartozik, annak dél-nyugati szélén, Kaposvár és Fonyód között félúton helyezkedik el.
Az iskola az 1948-as államosítástól a Tallián kastélyban működik. 1998-től 2007-ig viselte a kastély volt tulajdonosának – aki a maga korában a helyi oktatás és kultúra önzetlen támogatója volt – , Tallián Andornak a nevét.
Somogy megyében elsőként és mindez ideig egyedüliként 1996/97-es tanévtől a tagintézménnyé válásig a Dr. Zsolnai József által kifejlesztett ÉKP-s alternatív pedagógiai program szerint működött az intézmény.
Illyés Gyula Általános Iskola Osztopáni Tagiskolája
Pedagógiai hitvallásunk – mely egybeesik az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Pedagógiai program (ÉKP) céljaival – szerint, „Minden tanuló egy egyéniség, aki tehetséges valamiben. Ezért fő feladatunk az egyéni képességek folyamatos, tevékenységeken keresztüli, differenciált fejlesztésével, kreatív, alkotásra képes személyiségek nevelése."
A munkánk eredményének elismeréseként megkaptuk a Veszprémi Egyetem Tanárképző Kar Pápai Pedagógiai Kutatóintézet kutató, fejlesztő iskolája címet.
Az évek során a gyermeklétszám csökkenése és a törvényi szabályozás miatt 2007-től csatlakozott a somogyjádi központú több intézmény integrációjához. Ettől az évtől kezdve a Tallián Andor Körzeti Általános Iskola neve Illyés Gyula Általános Iskola Osztopáni Tagiskolájára változott. és 6 évfolyammal működő tagiskola lett.
Iskolánk szinte a kezdetek óta részt vesz a tudományos diákköri munkában. Az első időkben a Tudományos Diákköri Konferencia néven, majd 2009-től a Kutató Gyerekek Tudományos Konferencián. A verseny országos kiterjesztése óta, napjainkban is iskolánk az OTDK, majd a KGYTK dél-dunántúli regionális központja.
Az eltelt idő alatt közel 200 osztopáni diák készített pályamunkát és mutatta be legalább megyei vagy regionális szinten. Kezdetek óta diákjaink az országos döntőn is eredményesen képviselik iskolánkat. Több olyan tehetségígérettel büszkélkedhetünk, akik évről évre részt vettek ezen a versenyen harmadik-negyedik osztályos koruktól kezdve egészen az általános iskolai tanulmányuk végéig. A volt TDK-s tanulók közül többen a gimnáziumban és az egyetemeken is folytatták ezt a munkát. Ma már végzős egyetemisták, akikre a falu lakossága méltán büszke lehet.
Az elmúlt években több oklevelet, kitüntetést kapott az intézmény a regionális forduló színvonalas lebonyolításáért.
• 2004. május 18-án elismerésre méltatta iskolánkat Prof. Dr. Zsolnai József a nyelvtudományok kandidátusa, a VE TK Pedagógiai Kutatóintézet igazgatója, habilitált egyetemi tanár a regionális OTDK színvonalas megrendezését.
• 2006. május 23-án oklevéllel jutalmazta a Pannon Egyetem Bölcsészettudományi Karának Pedagógiai Kutatóközpontja és ÉKP Központja nevében Dr. Zsolnai József professzor emeritus, a MTA doktora iskolánkat a 2006. évi OTDK regionális forduló színvonalas megrendezéséért.
• 2013-ban Kiss Albert a KGYTK projekt szakmai vezetője tanúsítványban köszönte meg iskolánk munkáját a tehetséggondozásért, a tudományos diákkör konferenciaszintű működtetéséért és a megyei, valamint a regionális forduló szervezéséért.
• 2015-ben a KGYTK Tehetségsegítő Tanács nevében Kiss Albert elnök és Dr. Zsolnai Józsefné Dr. Mátyási Mária egyetemi docens, a KGYTK védnöke, a tehetséges diákok fejlesztésében végzett példaértékű, követendő, a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájára felkészítő többéves munka elismeréseként iskolánknak a Referenciaintézmény címet adományozta, mely 4 évre szól.
A Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciáján való országos eredményekért a következő munkatársaink Mester és Tanítvány Díjban részesültek:
• 2011-ben Matucza Tiborné
• 2012-ban Ősz János
• 2013-ban Kovács Gáborné.
2012-ben Ősz János igazgató egy több kötetből (füzetből) álló kiadvány sorozat szerkesztését kezdte el, amely az osztopáni Tudományos Diákkör első tíz évében elkészült kutatási beszámolók közreadását célozza. Ezek a füzetek összesen 101 munkát tartalmaznak.
Az elmúlt 4 évben további 17 pályamunkával lett gazdagabb az intézmény. Tehát elmondható, hogy az osztopáni tanulók 16 év alatt 118 pályamunkát készítettek el és mutattak be a regionális fordulón.
XV. KGYK dél-dunántúli régió 2016.
Iskolánk életében a KGYTK fontos szerepet tölt be. Az elmúlt években a versenyekre való felkészülésekkor több tehetségígéretet fedeztünk fel, akik nagyrészt halmozott hátrányos helyzetű, nagyrészt roma családokban éltek és élnek. Ez a lehetőség számukra egy kitűnési lehetőség.
Kovács Gáborné
KGYTK koordinátor
1.1.4. Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
IFJÚ KUTATÓK AZ OROSHÁZI REFORMÁTUS KÉT TANÍTÁSI NYELVŰ ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN
A dr. Zsolnai József által megálmodott és 1997-től lendületet kapott iskoláskori tudományos kutatómunkába az ezredfordulón kapcsolódtunk be. 2001 óta a számtalan izgalmas alkotás közül diákjaink mintegy 300 dolgozatát ítéltük beadásra alkalmasnak. Tehetséggondozó törekvésünk gyümölcseként évről évre rangos helyezésekkel büszkélkedhetünk. Individuál-pedagógiánk megtisztelő elismerése, hogy a 2014-2015-ös tanévtől referenciaintézményként s a tiszántúli régió versenyének szervezőjeként is munkálkodhatunk.
Kiemelkedő eredményeink sorából:
2001-2002. tanév: az iskolában készült 6 diákköri dolgozatból az országos fordulón I. helyezett Ferencsik Dóra és Talapka Borbála történelemből, felkészítőjük: Káldy Antalné.
2002-2003. tanév: immáron tizedik tanéve adaptáltuk a Zsolnai-féle ÉKP-t. 9 kutató diákunk közül Vincze Tímea biológiából országos II. helyezett, felkészítője: dr. Kincses Istvánné.
2003-2004. tanév: 17 tudományos dolgozatot tartunk számon. A regionális fordulón bizonyító 7 diákunk közül Üveges István, Muzsik Márta tanítványa országos I. helyezést ért el.
2004-2005. tanév: fennállásunk 110. évfordulóján az ifjú kutatóink sorában az ötödikes Hajdu Gábor történelemből – Kisné Bor Emília felkészítésével, a nyolcadikos Papp Tímea kémiából – Benkő Zoltánné mentorálásával országos III. helyezett.
A 2005-2006. tanévben iskolánk lehetett a XI. ÉKP konferencia házigazdája. A regionális fordulóra jutott 9 diákunk közül az országos megmérettetésen a hetedikes Molnár Barbara s a hatodikos Németh Olga II. helyezést kapott biológiából, felkészítőjük: dr. Kincses Istvánné.
A 2006-2007. tanévben a regionális versenyre meghívott 10 diákunk közül az országos fordulóra jutottak eredménye kutatás kategóriában: Hajdu Gábor I. helyezés, felkészítője: Kisné Bor Emília. A nyolcadikos Balogh Alexandra és Tóth Károly II. helyezettek, felkészítőjük: Benkő Zoltánné. A hetedikes Pillár Napsugár: II. helyezett, mentora: dr. Kincses Istvánné. Ismeretterjesztés kategóriában az ötödikes Tömösközi Roland és a hetedikes Nemes Tekla munkáját országos III. helyezéssel ismerték el, felkészítőjük: dr. Kincses Istvánné.
A 2007-2008. tanévet a város 5 összevont iskolájának székhelyeként indítottuk. Mindezzel lendületet adtunk egymásnak, s a jó gyakorlatok is közös kinccsé váltak. Orosháza Város Általános Iskolájából 49 diákdolgozat került ki. Közülük 10 jutott a regionális fordulóra. Az országos versenyen III. helyezések születettek: kutatás kategóriában a hetedikes Horváth Adriennt és Bella Zsófiát kémiából Benkő Zoltánné készítette fel. Ismeretterjesztő kategóriában Szántai Márk történelemből kiérdemelte a zsűri különdíját is. Támogatója: Schmidt Jenőné.
A 2008-2009. tanévben az akkortól már 6 iskolából álló intézményünkben 30 TDK-s dolgozat készült az ettől az esztendőtől KGYTK-ként jegyzett programra. Az országos versenyről a negyedikes Kiss Luca – Ferencsik Zoltánné mentorálásával – II. helyezéssel tért haza. Ismeretterjesztő kategóriában III. helyezett a történelmet kutató hatodikos Bereczki Zoltán – Kisné Bor Emília és Tarjánné Nagy Rita tanítványa.
A 2009-2010. tanévben a negyedikes Lehoczky Fanni, Kallóné Kárpáti Mónika támogatásával országos III. helyezett.
A 2010-2011. tanévben a félszáz ifjú kutatóból 16-ot hívtak meg a regionális versenyre. Országos fordulón bizonyította tudását: Séllei Anett 5., Szakálas Emese, Bodzsár Bálint 4., Püski Gyöngyi 8. osztályos tanuló, Nászné Suszták Judit és Jósné Kiss Erzsébet támogatásával. A hetedikes Zvolenszky Nóra ugyanitt III. helyezést ért el. Felkészítője: Bárdos Zsuzsa.
A 2011-2012-es tanévtől református, két tanítási nyelvű iskolaként dolgozunk. Törekvéseink aranymetszéspontjában továbbra is a ránk bízottak kutató- és alkotómunkára ösztönzése. 5 diákunk jutott a regionális fordulóra. Országos I. helyezettek: a negyedikes Bánfi Bendegúz, felkészítője: Nácsa Judit és a hatodikos Molnár Vivien, témavezetője: Bárdos Zsuzsa.
A 2012-2013. tanévben 6 tanulónk bizonyíthatta felkészültségét a regionális fordulón. Közülük a nyolcadikos Gigacz Máté, Pusztainé Szabó Margit tanítványa és a hetedikes Hajdu Viktor, Bárdos Zsuzsa mentoráltja országos II. helyezett, a hatodikos Lengyel Martin, dr. Kincses Istvánné felkészítésével III. helyezett.
A 2013-2014. tanévben 7 ifjú kutató közül országos III. helyezett a negyedikes Németh Ádám, felkészítője: Karsainé Kovács Mária. A hetedikes Lengyel Martin II. helyezett. Felkészítője: dr. Túri Sándorné (korábban dr. Kincses Istvánné). A nyolcadikos Kunos Patrik II. helyezett, felkészítője: Németh Zoltán. A nyolcadikos Polacsek Bettina II., az ugyancsak nyolcadikos Szalkay Judit III. helyezett, mindkettőjük felkészítője: Bárdos Zsuzsa.
A 2014-2015. tanévben az általunk rendezett tiszántúli regionális fordulót a Szegedi Tudományegyetem által felkért 15 példaadó közoktatási intézmény egyikeként a Mentor(H)áló programhoz kapcsoltuk. Öten hoztak haza III. helyezést: a hetedikes Bánfi Bendegúz – Muzsik Márta felkészítésével, a negyedikes Stoeng Björn – Siposné Börcsök Éva tanítványaként, a nyolcadikos Lengyel Martin – dr. Túri Sándorné támogatásával.
A 2015/2016. tanévben 6 diákunk közül országos fordulóba jutott a hatodikos Hatos Zója és a hetedikes Szalkay Péter, dr. Túri Sándorné és Bárdos Zsuzsa támogatásával.
122 esztendős iskolánk fennmaradásának alapja minden időben a mértékadó szakmai tevékenység, a megújulással egybefonódó hagyományápolás, a sokoldalú értékőrzés- és teremtés. Intézményünk ismertségét és rangját elhivatott pedagógusaink és mentoráltjaik adták, adják. Mindennek bizonysága a versenyeredmények s az alma materhez ma is kötődő tudósok, művészek mellett az, hogy az immáron szülőkké, nagyszülőkké válók jó szívvel bízzák ránk gyermekeiket, unokáikat.
Dr. Túri Sándorné KGYTK koordinátor
1.1.5. Mocsáry Antal Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Karancslapujtő
Karancslapujtő, a 3000 lakosú Nógrád megyei település Salgótarjántól 10 km-re található. Intézményünk, a Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola a megye legnagyobb községi iskolája, tanulóink létszáma a karancsaljai tagintézménnyel együtt meghaladja a 400 főt.
Iskolánk 80 éves épülete 2010-ben pályázati forrásból felújításra került. A korszerű osztálytermek mellett jól felszerelt szaktantermek állnak pedagógusaink és diákjaink rendelkezésére: két informatika terem, nyelvi és természettudományi labor, technika és háztartástan terem, fejlesztő szobák. Könyvtárunk gazdag könyv- és folyóirat-állománya segíti tanulóink önművelését. A testnevelés órákat és sportfoglalkozásokat a csarnok méretű tornateremben tarthatjuk.
Iskolánk épülete
Sportcsarnok
Az 1989/90-es tanévtől az Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program szerint dolgozunk. Pedagógiai tevékenységünk alapja a kultúra teljességére épülő differenciált képességfejlesztés. A pedagógusok nevelési kultúráját az innováció, az alkalmazott módszerek széles skálája jellemzi: differenciált rétegmunka, kooperatív tanulásszervezés, projektmunka, epochális és moduláris oktatás, témanapok, témahetek, széleskörű kompetenciafejlesztés, drámapedagógiai elemek, IKT eszközök (tanulói laptopok, digitális táblák) alkalmazása.
Iskolánkban a gyermeki önmegvalósítás színtere a művészeti alapképzés is. A néptánc, zeneművészet, színjáték és képzőművészet tanszakokon tanuló diákjaink számos szép eredménnyel, díjjal büszkélkedhetnek.
Néptánc tanszakosok fellépése
Képzőművészet tanszakosok órája
Örökös ökoiskolai címmel rendelkezünk. Célunk, hogy minden gyermek életmódjában a természet és környezet tisztelete, megőrzése, gyarapítása legyen az alapelv. Ökoiskolai programjaink keretében (erdei iskola, kísérletező délutánok, környezetvédelmi napok, egészségnapok, túrák, tematikus táborok, fotópályázatok) diákjaink a természeti jelenségeket eredeti környezetükben komplex módon vizsgálják és kutatják.
Erdei iskolában
Sportnapi kavalkád
A tehetségígéretes tanulók képességeinek fejlesztése szellemében számos tehetségsegítő tevékenységet végzünk. Iskolánk regisztrált tehetségpont, intézményünk akkreditációs eljárása folyamatban van.
2001-től kapcsolódtunk be a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának munkájába. Célunk, hogy felkínáljuk diákjaink számára a szubjektív alkotások létrehozásának lehetőségét, megtanítsuk a forrásközpontok felhasználását, eljuttassuk tanulóinkhoz a számukra érthető kutatási módszereket. Büszkék vagyunk arra, hogy minden évben meghívást kapnak tanulóink az országos konferenciára is, ahol sikeresen szerepelnek. Iskolánk a Duna-Tisza régió központja, a KGYTK referenciaintézménye.
KGYTK országos döntő
Nagy gondot fordítunk gyermekeink palóc identitásának megőrzésére és az iskolai hagyományok ápolására. Ennek szellemében például szeptemberben az első osztályosok és az ötödikesek ünnepélyes felavatására kerül sor. A kicsik ekkor kapják meg az iskola kitűzőjét, a felső tagozatba lépők pedig az ünnepi öltözékünk kellékét, a sálat illetve nyakkendőt veszik át osztályfőnöküktől. Felváltva a művészetek vagy tudományok jegyében rendezzük meg minden év októberében és májusában az ún. Mocsáry napokat.
Természetesen felkínáljuk gyermekeink számára a szabadidő kellemes eltöltésének, a kulturált szórakozásnak a lehetőségét is. A Márton napi felvonulás, a Mikulás parti, a farsangi bál, a gyermeknap, a színház- és mozilátogatások, nyári táborok a közösségépítésben is nagy szerepet játszanak.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy intézményünkben szerves egységet képez az ÉKP, az alapfokú művészeti képzés, az ökoiskolai program, a sokrétű tehetséggondozás és a hátránykompenzálás. Pedagógiai programunk mottójául Szent Györgyi Albert gondolatát választottuk: „Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat, hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni."
Összeállította: Fenesné Tóth Ágnes
1.1.6. Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola
Hatvani Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola tehetséggondozó munkája |
Tehetségfejlesztési céljaink
Iskolánk értékválasztásával összhangban képesség- és tehetségfejlesztésünk során a következőkre helyezzük a hangsúlyt:
• A képesség- és tehetségfejlesztést az iskolába lépés pillanatában elkezdjük.
• Pedagógiailag azonos esélyt biztosítunk mind a tehetséggondozásnak, mind a hátránykompenzálásnak.
• A tanórán differenciált tanulásszervezéssel lehetőséget biztosítunk a valamiben tehetséges tanulók képességfejlesztésére, olyan módon, hogy személyre szabott feladatokkal tevékenységre, alkotásra serkentő motivációval a magasabb rendű szükségletek kielégítése felé orientáljuk őket.
• Alapelvünk, hogy minden gyermek tehetséges valamiben.
A következő területeken tartjuk iskolánkban a tehetségnevelést kiemelkedően eredményes és sikeres tevékenységnek:
• a tudományos diákköri munkában,
• művészeti területeken (ének-zene, képzőművészet, kézművesség),
• különböző természettudományi és társadalomtudományi területeken (matematika, anyanyelv, biológia, természetismeret, informatika, angol és német nyelv, vöröskeresztes szakkör),
• a sport területén,
• a könyvtári kutató munkában.
Az iskolában az alkotóvá nevelés terén igyekszünk megteremteni azt a légkört és azokat a szervezeti formákat, amelyek biztosítják a kreatív társadalmi létre való felkészítést. A fent felsorolt tehetségfejlesztési területeken és formákkal lehetőséget kínálunk a diákoknak, hogy elsajátítsák a korszerű alkotástechnikai módszereket, mindeközben megismertetjük a folyamatban részt vevő tanulókat a konstruktív egyéni és csoportos problémamegoldás lehetőségeivel, és ösztönözzük őket az alkotó lét örömteli átélésére.
A tehetségfejlesztő körökben olyan tanítási és tanítási órán kívüli iskolai szolgáltatásokat szervezünk, amelyek lehetőségeket biztosítanak a diákok számára az iskolai szervezetben működő szerepszerű viselkedés megtanulására, tehetségük kibontakoztatására, amelyek a képességek minél szélesebb körének a kialakulását eredményezhetik.
Minden évben Tehetségnapot szervezünk, hogy a különböző területeken tehetséges gyerekek számára bemutatkozást biztosítsunk.
A tehetségfejlesztés lehetőségei tanórán belül
• az egyéni képességekhez igazodó tanórai tanulás megszervezése,
• a tanórákon érvényesülő differenciált képességfejlesztés,
• tantárgyak emelt szintű oktatása,
• csoportbontás,
• az iskolai könyvtár, valamint az iskola más létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata,
• személyes beszélgetések, a biztatás, a jutalmazás megfelelő formáinak alkalmazása,
a viselkedéskultúra fejlesztése.
A tehetségfejlesztés lehetőségei tanórán kívül
• versenyek, vetélkedők, bemutatók (szaktárgyi, sport, kulturális, stb.),
• tehetséggondozó szakkörök,
• tudományos diákkör,
• iskolai sportkörök,
• szabadidős foglalkozások (színház-, múzeumlátogatás),
• az iskolában rendelkezésre álló tanulási források használata,
• forrásközpontok látogatása, foglalkozásaikon való aktív részvétel.
Rendszeresen látogatjuk a városi könyvtárat, a helyben működő Széchenyi Zsigmond Könyvtárat, amely a természettudományos gyűjteményével és foglalkozásaival segíti a kutató munkát. Gyakran vesszük igénybe a Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeum és a Hatvany Lajos Múzeum foglalkozásait. Évente legalább egy alkalommal ellátogatunk az Országos Széchényi Könyvtárba és a Természettudományi Múzeumba.
A tehetséggondozó műhelyt működtető pedagógusok és szakemberek segítik és irányítják a különböző műhelyek munkáját. Feladatuk, hogy olyan programot kínáljanak a tehetségműhely tagjai számára, amelyek során fejlődésük biztosított.
KGYTK iskolánkban
A Kutató Gyerekek Tudományos Körét 2002-ben indítottuk útjára. Évente több tanuló kutató munkáját támogatják a pedagógusok töretlen lelkesedéssel.
A tanév elején megalakul a csoport, amelyben az érdeklődő diákok és a felkészítésre vállalkozó pedagógusok együtt kezdik el a kutatásra való felkészülést. A témaválasztás után létrejönnek a teamek, a párok, ahogy a felvetett probléma, hipotézis megkívánja. A kutatások alatt, igénytől függően, segítik egymást a diákok, a felkészítők. Mielőtt véglegesen elkészülnek a dolgozatok, előadások, prezentációk, ismét összeül a csoport és értékeli, tanácsaival segíti az elkészült kutató munka színvonalas befejezését.
A tudományos dolgozatokat a prezentációkkal a tanulók a Tehetségnapon mutatják be az iskola diáktársadalmának és pedagógusainak.
Az országos KGYTK verseny lezajlása után a csoport tagjai önreflexióban értékelik az éves teljesítményüket, következtetéseket fogalmaznak meg a további munka eredményessége érdekében.
Hatvan, 2016. április 29. Szalai Emma
1.1.7. Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola Zrínyi Ilona Tagiskolája
„Az iskolában már korai életkortól kezdődően ne csupán a tudomány eredményeivel próbáljuk szembesíteni a fiatalokat, hanem azzal a folyamattal is, ahogyan a tudomány születik."
( Zsolnai József)
A Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola Zrínyi Ilona Tagiskolája 8 osztályos általános iskola. Az iskolában a település német nemzetiségi hagyományaihoz méltóan folyik a német nyelv tanítása, ehhez egyhetes ausztriai német nyelvi tábor is kapcsolódott az utóbbi években Kovácsné Fódi Krisztina, Dankóné Tamási Bernadett és Mikolai Laura vezetésével. 2010-től kezdődött a magyar-angol két tannyelvű oktatás az intézményben – az ÉKP-hoz hasonlóan – iskolaotthonos keretben. Az ÉKP személyiség-felfogása jegyében olyan fakultációs tárgyakat – bábozást, színjátszást, sakkot – kínálunk, amelyek segítenek a képességek sokoldalúbb felismerésében és fejlesztésében. A művészeti nevelést szolgálják kórusaink, valamint a vizuális kultúra szakkörünk. A helyi értékvilág beemelése a célja lakóhelyismeret tantárgyunknak, Kincskereső-táborunknak és Erdei iskolánknak. A kompetencia alapú oktatás egyes elemeiben is megjelenik az ÉKP-s gyakorlat és a lakóhelyismeret ötvözete: a témahét, a történelmi játék.
Az iskola rövid története
Iskolánk a legrégebbi dorogi iskola, egyben a korábbi helyi községi iskola jogutódjának is tekinthető. Az iskoláról a legrégebbi adat egy 1728-ból fennmaradt egyházi vizitációs jegyzőkönyv. A dorogi bányatársaság szinte a bányászat megindulásával egyidejűleg, már 1851-től hozzájárult az iskola működéséhez, 1894-től pedig önálló, második intézményt szervezett. A községi iskolában1928-tól folyik mai, Bécsi úti helyén az oktatás. Egy korábbi alapítványi óvodával cserélt helyet ekkor az iskola.
Relikviák, dokumentumok az iskolatörténetből
1948-ban államosították, majd a megnövekedett igényeknek megfelelően két emelettel bővítették az épületet. 1949-től 1962-ig – innen a név is – leányiskolaként működött. 1964-től bevezették az ének-zenei tagozatot. 1985-től tanítják a NYIK-et, majd 1991-től kezdődött az ÉKP bevezetése. 2000-ben megrendezte az iskola az ÉKP V. Országos Konferenciáját „Alkotó gyerekek és felnőttek az alkotó iskolában. Az alkotásra inspiráló környezet" címmel. 2002-ben kapta meg az intézmény a veszprémi egyetem kutatóiskolája címet. A 2010-2011-es tanévtől az intézmény része lett annak az intézménynek, amely Dorog valamennyi közoktatási intézményét és szakszolgálatát integrálja „Dorogi Óvoda, Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Egységes Pedagógiai Szakszolgálat" néven. A Zrínyi-iskolában ebben a szerkezetben is megmaradt az ÉKP az angol két tanítási nyelvű programmal párhuzamosan.
Az emeletes iskolaépület
A NYIK bevezetésének fontosságáról a programban kifejtett szakszerűség győzte meg a tanítókat. Ez egyrészt megjelent a kommunikációt előtérbe állító gyakorlatban: új, használhatóbb írásbeli és szóbeli fejlesztési, szélesebb anyanyelvi képzési lehetőségeket kínált. Másrészt a differenciálás pedagógiai programcsomagban kifejtett, jól algoritmizált tantárgy-pedagógiai törekvései egyszerre kínálták a hátránykompenzáció és a tehetséggondozás stratégiai megvalósításának lehetőségét. Zsolnai József programja egybecsengett a Kincskereső című szegedi folyóirat gyermekalkotásokat támogató mozgalmával. Kovács Lajos korábban Tát-kertvárosban, majd Dorogon tanulókat szépirodalmi, publicisztikai alkotásokra ösztönző Kincskereső-klubot működtetett, később létrehozta a megyei Kincskereső Alkotótábort, amely hét éven keresztül publikációkkal bizonyította az alkotó pedagógia megvalósíthatóságát.
A NYIK bevezetése után azt is látta az iskola, hogy a program nem fejtheti ki hatását a hagyományos pedagógia és tantárgyi rendszer környezetébe „ágyazva". Emellett mi is több olyan egyedi, sajátos programon dolgoztunk (elsősorban a helytörténet területén), amelyek rokonságot mutattak az ÉKP kidolgozott, átgondolt elképzeléseivel.
A régióban már több mint egy évtizede nincs ÉKP-s iskola, sőt a közeli tanítóképző is elsorvasztotta korábbi NYIK-es és ÉKP-s képzéseit. Ez szigetté tett bennünket. A szülők és a fenntartó is elfogadták programunkat. Létszámadataink és kínálatunk egyértelműen tanúskodnak erről a legutóbbi években is.
Kovács Lajos 1990-es igazgatói pályázatának vezetői programjában már szerepelt az ÉKP bevezetése, amelyet a tantestület egyhangúan támogatott. Fontos szerepe volt még a programváltásban Párma Csabáné alsós és Dankó József felsős munkaközösség-vezetőknek, korábbi NYIK-es pedagógusoknak. Mellettük még Konecsni Merlinda, Zicsi Enikő, Palkó Gáborné, Kalocsai Józsefné, Reményi Zsuzsanna, Priekop Ernőné, Nagy Lajosné szakértő tanítók voltak az első bátor úttörői az ÉKP program felmenő rendszerű bevezetésének, népszerűsítésének.
Az iskola jelentős publikációs tevékenységet folytat. 1992-ben jelent meg az első kötete a „Dorogi értékek nyomában" című füzetsorozatnak, amelyben a tanulók helytörténeti, tudományos munkáit, a Kincskereső Alkotótáborok eredményeit, a tanárok publikációit jelentetik meg. 2015-ben már a 25. kötete jelent meg a sorozatnak. Örömteli jelenség, hogy a régi alkotógárda mellett (Palkóné Keszthelyi Klára, Dankóné Tamási Bernadett, Sinkáné Kéri Mária, Molnárné Vaczlavek Katalin, Végh Éva, Ligetvári István, Kovács Lajos, Dankó József) az utóbbi évek munkájába már a fiatal pedagógusok is bekapcsolódtak (Partosné Tóth-Major Krisztina, Szurdiné Szó Anikó, Mikolai Laura, Cziglényi Eszter, Czahesz Anita pedagógusok, Csákvári Szilvia pedagógiai asszisztens), sőt régi tanítványok is visszajárnak segítséget adva egy-egy szakcsoportnak. Az utóbbi években a kiadványok listáját gazdagítja az erdei iskola kiadványsorozata, amely „Barangolás hazai tájakon" címmel jelent meg, és az alsó tagozatosok (Reményi Zsuzsanna, Priekop Ernőné, Kukné Zsombik Mária, Nagy Lajosné, Ligetvári Istvánné, Kovácsné Pál Andrea, Csákvári Szilvia) helyismereti anyagait teszi közzé a megismert régiókból (Cserhát, Balaton). Saját kiadvánnyal is rendelkezünk „Otthontól-hazáig" címmel, amely helyi tantervünk segédleteként az esztergomi és dorogi táborokban született gyerekírásokat szerkeszti lakóhelyismereti rendszerbe, feladat- és szöveggyűjtemény formájában. Folyamatosan jelentek meg publikációi országos és megyei folyóiratokban, szakmai kiadványokban Kovács Lajosnak és Dankó Józsefnek.
Néprajz a folyosón
Mint ez a publikációkból is kiderül, az iskola erősségei között fontos helyet foglal el a lakóhelyismeret. A tematika megjelenik az iskola külső képében is: az előkertben és udvarokban található emlékművekben éppen úgy, mint a folyosókon látható néprajzi gyűjteményekben, kiállított szemléltető anyagokban. Utóbbiak összeállításában elsősorban Nagy Lajosné tanítónő és Ködös Endre történelem szakos tanár játszott főszerepet.
Ebbe a sorba illeszkedik, hogy az iskola valamennyi terme a lakóhelynek és a terem funkciójának egyaránt megfelelő személyről kapta nevét, az ajtón látható rövid bemutatás – és ez is a település hagyományaihoz tartozik – németül is olvasható.
Egy tanterem ajtaja
A harmadik a tudománypedagógia területe, amely szintén több szinten jelenik meg az iskola életében. Rendkívüli sikereket értek el tanítványaink a KGYTK 13 éves történetében. Összesen 124 dolgozat született, ezek közül 38 szerzett 1-3. helyezést az országos döntőkön. Az iskola gyakorlata is bizonyítja, kellenek a példák: a tanulók alkotásra ösztönzésében azok a pedagógusok tudnak a legtöbb eredményt elérni, akik maguk is alkotó személyiségek. Az iskola több pedagógusa maga is folytat pedagógiai kutatásokat, publikál eredményeket, vesz részt, tart előadásokat szakmai konferenciákon, tagja tudományos munkát is folytató szervezeteknek, szerkesztőségeknek. Több pedagógusunk tett már szakdolgozattal zárult szakirányú szakvizsgát: Kalocsai Józsefné, Gödrösiné Hubácsek Judit, Kovács Klára, Ligetvári Istvánné, Kovácsné Fódi Krisztina, Mildner Ede. Az iskola részt vett az ÉKP-s iskolák 2009-2010-es tanévben kezdett olvasásmódszertani akciókutatásában is.
Eredményeink
A KGYTK országos döntőjében elért 23 első, 16 második és 20 harmadik helyezés a tanár-diák együttműködés egyik kiemelkedő színvonalú eredménye. Fontos említeni, hogy a dolgozatok egy részénél a szülői segítség is megjelent, ha a szakterület vagy érdeklődés lehetővé tette. Öröm számunkra, hogy az egész iskola védjegyeként is megfogalmazható helytörténet igen sikeresen szerepel a vetélkedőn. Ugyancsak büszkeséggel említjük, hogy az elmúlt években az országos döntőn inspirációnkra a dorogi Petőfi- és Eötvös-iskola egy-egy tanulója is sikerrel szerepelt már. Tanítványaink közül a Budapesten megrendezett országos Tudomány Napja rendezvényen többen is meghívott előadók voltak az utóbbi három esztendőben, így Molnár Villő, Holyba Tamás, Pusenyák Viktória és Sajtos Liliána is. Két felkészítő pedagógus kapta meg eddig a Mester és Tanítványa Díj"-at: Kovács Klára és Kovács Lajos. A tehetséggondozásban elért kiemelkedő életművéért Kovács Lajos 2015-ben átvette a Bonis Bona – a nemzet tehetségeiért díjat.
Alsó és felső tagozatos kórusaink Kovácsné Fódi Krisztina vezetésével rendszeres résztvevői fesztiváloknak, minősítő hangversenyeknek, és azokon a legmagasabb díjakat, elismeréseket kapják meg. 2006-ban a Cantilena kórus a belgiumi Neerpelt városban megrendezett Nemzetközi Ifjúsági Fesztiválon kimagasló teljesítményével „Cum Laude" 1. díjat nyert. A „Kicsinyek kórusa" 2011-ben a Kaposváron megrendezett Kicsinyek Kórusainak Országos Fesztiválján a mezőny egyetlen nem zenei tagozatos kórusaként „Arany diploma" minősítést és „Országos dicsérő oklevelet" kapott. 2013-ban Olomoucban, egy nemzetközi fesztiválon ugyanez a kórus „Ezüst Érem" díjban részesült. A következő évben az I. világháború kitörésének 100. évfordulóján a Honvédelmi Minisztérium által meghirdetett pályázaton különdíjas lett a Cantilena kórus. A következő évben a kórus képviselte Dorogot nagy sikerrel testvértelepülésén, Wendlingen am Neckarban a németországi település várossá avatásának 75. évfordulóján rendezett ünnepségeken. Kovácsné Fódi Krisztina 2016-ban kapta meg Dorog legnagyobb művészeti elismerését, a Rauscher György művészeti díjat.
Színjátszóink is gyakori szereplői a városi ünnepségeknek, zenével, tánccal kiegészített produkcióik rendszeresen nagy sikert aratnak. Ezek tanári összefogással valósulnak meg, melynek leggyakoribb résztvevői és szervezői: Kovács Lajos, Kovács Klára, Gödrösiné Hubacsek Judit, Kovácsné Fódi Krisztina, Ködös Endre. Cziglényi Eszter tanárnő színjátszóival évről-évre egész estét betöltő produkcióval mutatkozik be a József Attila Művelődési Ház színpadán. Két éve Arany János Toldiját, tavaly Saint-Exupery klasszikusát, A kis herceget dramatizálták.
Iskolánk jó sporteredményekkel is büszkélkedhet. Atlétikában országos döntőben szerepeltünk (Felkészítő: Molnárné Vaczlavek Katalin). Játékos sportvetélkedő megyei győztese volt csapatunk (Felkészítő: Stefaneczné Kárpáti Erzsébet). Az új fedett uszoda lehetőségeit kihasználva az utóbbi időben úszóink is jó eredményeket érnek el. Az utóbbi két évben meghirdetett „Országfutás" győztese mindkét esetben iskolánk lett.
A 2006-os évben az akkori 4. a osztályos gyerekek a VEOLIA rajzos versenyén országos 2. helyezést szereztek (Balázs Patrícia, Kovács Katalin, Tussai Zsófia, Boros Kinga).
A 6. osztályosok 2013-ban már harmadik éve értek el két országos pályázaton jelentős sikert: a „Barátunk a természet" pályázat országos döntőjében 4., 3., majd 2. díjat
(Pongrácz Dániel, Molnár Ábel, Pléli Csanád, Gremsberger Bertalan, Molnár Villő), a „Legyél te is kölyökolvasó!" című pályázat döntőjében harmadszor 1. díjat (Horváth Milla, Kovács Ági, Molnár Villő, Rajos Berta, Pusenyák Viktória).
Különösen büszkék vagyunk a KGYTK-ban remeklő tanítványainkra. Országos I. díjban részesültek: Varga Tamás (két alkalommal), Czomba Barbara, Visentin Christian, Szoboszlay Roland (két alkalommal), Zeller Mátyás (két alkalommal), Molnár Villő (négy alkalommal), Kruska Ádám, Pléli Csanád, Pusenyák Viktória. Már 10 évesen is díjazott volt Mohammed Samantha Orsolya, Vörös Attila, Orth Alán szintén többszörös díjazottja az országos döntőknek, 2007-ben pedig a Magyar Tudományos Akadémia által támogatott „A Természet világa" című pályázaton különdíjat kapott.
Az énekkarban végzett kiemelkedő munkájáért az iskola legnagyobb elismeréseit is megkapták: Mészáros Dóra, Szányi Orsolya, Csipke Orsolya. Kiváló atlétánk volt Egri Viktor, Nagy Anita. Úszóink közül a legjobb eredményeket értek el: Wéber Dana, Soós Tamara, Szederkényi Kinga, Süveges Zoltán, Simonek Renáta, Böszörményi Boglárka.
A Kazinczy verseny országos döntőjébe szerepelt Juhász Jusztina, Hartyán Dorina és Molnár Villő.
Zrínyi állomás - sikeres tanítványainkról
Az iskola korábbi tanítványa volt Lattmann Béla dzsesszzenész és főiskolai tanár, Juhász Tibor (ma az USA lézerfizikus kutatója), dr. Kovács Attila (ma az USA idegsejt-kutatója) és dr. Zsembery Ákos kutatóorvos (USA). Rendszeresen publikáló, könyvet kiadó szakember dr. Csapó Csaba történész, egyetemi docens, dr. Pintér Márta színháztörténet- és diákszínjátszás-kutató egyetemi tanár, Bauer Norbert biológus, flórakutató. A művészeti életben hívta fel magára a figyelmet Sasvári Anna textiltervező, Palkó Dóra és Eszter (népdaléneklési versenyek győztesei), Turjai Rita (a Rádiózenekar fuvolistája), Szöllősi Adrienn és Kovács Ilona műfordító (norvég és német nyelvterületen), tanítóként visszatért tanítványunk, Kovács Klára a főiskolai hallgatók mesemondó versenyének országos győztese lett 1996-ban. Kaczmarczyk Adrienn Liszt-kutató, Bakos Gábor diplomata, jelenleg Hollandiában teljesíti szolgálatát, Vezér Éva média menedzser, a Cannes-i filmfesztivál zsűrijének tagja, Szabó Imre volt környezetvédelmi és vízügyi miniszter, Dankó Kristóf építész ma Dorog főépítésze, a megyei „Év lakóháza" pályázat többszörös első díjazottja.
Az intézmény életében Salamon Imre néptanító, kántortanító-igazgató az 1920-40-es évek meghatározó személyisége volt, aki a település népművelési hagyományait alakította ki. Román Sándorné Pro Urbe Díjas néptanító is ebben a korszakban kezdte pályafutását. Palkó Pál igazgató-szakfelügyelő, Szalcinger Emil igazgató, a zenei tagozat létrehozója, Keszthelyi István igazgató, az iskola jelentős fejlesztője már a szocialista évtizedek kimagasló személyiségei. Szöllősi Mihályné igazgató többek között a NYIK-program bevezetőjeként írta be nevét az iskolatörténetbe, Dankó József taneszközfejlesztőnk publikációival is hírt ad rólunk, Kovács Lajos nyugalmazott címzetes igazgató, az ÉKP bevezetője, író, helytörténeti kutató, Végh Éva Rauscher-díjas festőművész folyamatosan kiállító művésztanár, Tóthné Lukács Mária Aranykatedra-díjas énektanár, kórusvezető, az esztergomi Monteverdi Kamarakórus állandó tagja. Az ő munkájának kiváló továbbfejlesztését végzi a felső tagozaton Kovácsné Fódi Krisztina énektanár, karvezető. Pedagógusközösségünk meghatározó személyisége volt nyugdíjazásáig Mucha Erzsébet, a tanácsos címmel elismert Ujvárosi Józsefné, Palkóné Keszthelyi Klára munkaközösség-vezetők. Szakmai fejlődésünk egyik garanciája, hogy a szakirányú, szakvizsgához kötött továbbképzések konzultációs központjaként 5 nevelőnket iskoláztuk be a Veszprémi Egyetem kurzusaira. Fontos szerepe volt a diákélet szervezésében DÖK vezetőként és táborvezetőként Csiszár Andreának. Az iskolaélet mindennapjait meghatározó módon segítették az igazgatóhelyettesek: dr. Csuha Józsefné, Sinkáné Kéri Mária és Ködös Endre. A programunkban különleges hangsúlyú önművelés és a KGYTK koordinátori segítése egyaránt sikeres tevékenysége Bulhardtné Hagelmayer Ágnes könyvtárosnak. Pályázataink és a KGYTK informatikai hátterének megteremtésében nélkülözhetetlen Szurdiné Szó Anikó szerepe.
A Kincskereső Alkotótábor munkacsoportja (Kovács Lajos, Dankó József, Dankóné Tamási Bernadett, Gordosné Végh Éva, Palkóné Keszthelyi Klára, Sinkáné Kéri Mária, Molnárné Vaczlavek Katalin, Ligetvári István) még 1998-ban megkapta a város egyik legnagyobb elismerését, a Pro Urbe Díjat. Ugyanezzel a díjjal tüntették ki egyéni elismerésként Kovács Lajost és Dankó Józsefet. Kovács Lajos 2011-ben több életművéért a megyei Príma Díjat is megkapta, 2012-ben pedagógiai és helytörténeti munkásságáért Komárom-Esztergom Megyéért Díjban részesült. Kovácsné Fódi Krisztina 2007-ben az „Év Pedagógusa", 2008-ban az „"Artisjus Díj" kitüntetettje, 2009-ben megkapta a „Kardos Pál Emlékérmet", 2014-ben a Stefan Kerner-díjat. Az „Év Pedagógusa" elismerésben részesült Reményi Zsuzsanna tanítónő is. Sikeres kiállító képzőművészünk volt még Gordosné Végh Éva, jelenleg pedig ugyanezt mondhatjuk el Partosné Tóth Major Krisztina tanárnőről.
A tehetséges, a hátrányos helyzetű tanulókat támogató „Tehetség el nem vész" és a „Klátik Mária" alapítványaink élvezik klienseink, a szülői ház és a város támogatását.
Kovács Lajos – Dankó József