MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

 

Versenykiírás 2020/2021

 

Tisztelt KGYTK-s Diákok, felkészítő Pedagógusok, Szülők!

 

Tájékoztatjuk Önöket, hogy a XX. jubileumi KGYTK-s versenyt digitális formában rendezzük meg. Abban az esetben, ha a COVID 19 járványügyi helyzet 2021. májusában megszűnik, a döntőt személyes részvétellel bonyolítjuk le.
 
Azoknak a tanulóknak, akik az előző évben elkészített pályamunkával szeretnének a versenyen részt venni, az idei versenyre újra jelentkezniük kell.
 

  

Kiss Albert a KGYTK TT elnöke

 

Fenesné Tóth Ágnes: A KGYTK helyzetértékelése egy swot analízis tükrében a karancslapujtői Mocsáry Antal Általános Iskolában

A SWOT-ról

A SWOT-analízis a nyitott önértékelés egyik lehetséges módszere.

A SWOT betűszó:

  • strength = erősség: belső pozitív – Mi az, ami sikeressé tehet?
  • weakness = gyengeség: belső negatív – Mi az, ami akadályoz?
  • opportunity =lehetőség: külső pozitív – Mi történhet, ami számunkra kihasználható?
  • threat = veszély: külső negatív – Mi történhet, ami számunkra rossz?

angol szavak kezdőbetűiből áll össze.

Miért ezt választottam?

  • könnyen alkalmazható,
  • gyorsan lehet vele képet alkotni,
  • sokan ismerik,
  • tiszta helyzetképet ad,
  • elemzése a jövőbeli tervek alapja lehet.

Alapja egy táblázat

0027 TED2

Forrás: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_TED2/ch01s03.html


Erősségek és gyengeségek: a szervezet belső jellemzőiből fakadnak. Ezért: a változtatás lehetősége, felelőssége a miénk.
Lehetőségek és fenyegetések: a szervezet külső környezetéből erednek. Ezért: ezekre nincs közvetlen ráhatásunk, de alkalmazkodni tudunk hozzájuk. és kihasználhatjuk.

Erősségek:

  • új ismeretszerzési technikák elsajátításának lehetőségei
  • kutatásmódszertani elemek kipróbálása
  • IKT alkalmazás
  • önreflexió megtanulása
  • tervezés
  • önbizalom, reális énkép kialakulása
  • írásbeli és szóbeli szövegalkotás képességének javulása
  • kommunikációs készségek fejlődése
  • metakommunikáció
  • komplex képességfejlesztés
  • komplex tehetségfejlesztés
  • jól felkészült, tapasztalt mentorok
  • együttműködés a kutatás sikere érdekében
  • alkalmazható tudást ad a továbbtanuláshoz
  • tanár-diák kapcsolat új szintje

Gyengeségek:

  • tanárok leterheltsége az iskolában
  • szűkül a mentorálást vállaló pedagógusok köre
  • egy-egy pályamunka segítése után nem vállalnak fel több kutatássegítést
  • kevés a bevonható fiatal pedagógus
  • „reklám" hiánya
  • fakultációs vagy szakköri keret biztosításának hiánya
  • pedagógusok és diákok anyagi elismerése több szinten (tárgyjutalmak)
  • „öncélú" kutatások – asztalfióknak készülő dolgozatok
  • a KGYTK-val foglalkozó iskolák elszigeteltsége, tapasztalatcsere hiánya
  • a pályamunkák feltöltésének nehézségei
  • túl tág kategóriák – összehasonlíthatatlan témák
  • ÉKP-n túli világ nem ismeri a KGYTK-t
  • kétségek az önálló munkában

Lehetőségek:

  • felmenő rendszerű versenyeztetés
  • az iskola presztízsének növelése
  • minél több fórumot megtalálni a népszerűsítésére
  • KGYTK dolgozatok katagolizása régiós szinten, hozzáférhetővé tétel
  • dolgozatok publikálása

Veszélyek:

  • anyagi források hiánya (eszközök, utazás, óradíj)
  • egyre több SNI-s, BTM-s, HHH-s gyermek
  • családi érdektelenség növekedése társadalmi szinten
  • diákok motiválatlansága
  • a gyors siker hajszolása
  • értékválság
  • esélyegyenlőtlenség országos szinten (múzeumok, kutatóhelyek, egyetemek)
  • tanárok leterheltsége adminisztratív teendőkkel a fenntartók által, időhiány
  • egyenlőtlen munkamegosztás
  • tanárok elismerésének hiánya KLIK-es szinten (erkölcsi, anyagi)
  • a pályamunkák elvárt szintje megközelíti a diplomamunkák minőségét

Fontos, hogy a swot elemzést egy stratégia kialakítása kövesse. Kulcsfontosságú elv a stratégia kidolgozásánál, hogy minden kijelentésnek cselekvéssel, azaz igével kell kezdődnie.
A hatásvizsgálat eredményeinek tükrében ez a KGYTK továbblépésének záloga.

SWOT 21

Forrás: http://agrostratega.blog.hu/2009/07/16/swot_analizis_avagy_a_marketing_helyzetelemzes_megkoronazasa

Fenesné Tóth Ágnes