Aktuális
Fenesné Tóth Ágnes: A KGYTK helyzetértékelése egy swot analízis tükrében a karancslapujtői Mocsáry Antal Általános Iskolában
A SWOT-ról
A SWOT-analízis a nyitott önértékelés egyik lehetséges módszere.
A SWOT betűszó:
- strength = erősség: belső pozitív – Mi az, ami sikeressé tehet?
- weakness = gyengeség: belső negatív – Mi az, ami akadályoz?
- opportunity =lehetőség: külső pozitív – Mi történhet, ami számunkra kihasználható?
- threat = veszély: külső negatív – Mi történhet, ami számunkra rossz?
angol szavak kezdőbetűiből áll össze.
Miért ezt választottam?
- könnyen alkalmazható,
- gyorsan lehet vele képet alkotni,
- sokan ismerik,
- tiszta helyzetképet ad,
- elemzése a jövőbeli tervek alapja lehet.
Alapja egy táblázat
Forrás: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_TED2/ch01s03.html
Erősségek és gyengeségek: a szervezet belső jellemzőiből fakadnak. Ezért: a változtatás lehetősége, felelőssége a miénk.
Lehetőségek és fenyegetések: a szervezet külső környezetéből erednek. Ezért: ezekre nincs közvetlen ráhatásunk, de alkalmazkodni tudunk hozzájuk. és kihasználhatjuk.
Erősségek:
- új ismeretszerzési technikák elsajátításának lehetőségei
- kutatásmódszertani elemek kipróbálása
- IKT alkalmazás
- önreflexió megtanulása
- tervezés
- önbizalom, reális énkép kialakulása
- írásbeli és szóbeli szövegalkotás képességének javulása
- kommunikációs készségek fejlődése
- metakommunikáció
- komplex képességfejlesztés
- komplex tehetségfejlesztés
- jól felkészült, tapasztalt mentorok
- együttműködés a kutatás sikere érdekében
- alkalmazható tudást ad a továbbtanuláshoz
- tanár-diák kapcsolat új szintje
Gyengeségek:
- tanárok leterheltsége az iskolában
- szűkül a mentorálást vállaló pedagógusok köre
- egy-egy pályamunka segítése után nem vállalnak fel több kutatássegítést
- kevés a bevonható fiatal pedagógus
- „reklám" hiánya
- fakultációs vagy szakköri keret biztosításának hiánya
- pedagógusok és diákok anyagi elismerése több szinten (tárgyjutalmak)
- „öncélú" kutatások – asztalfióknak készülő dolgozatok
- a KGYTK-val foglalkozó iskolák elszigeteltsége, tapasztalatcsere hiánya
- a pályamunkák feltöltésének nehézségei
- túl tág kategóriák – összehasonlíthatatlan témák
- ÉKP-n túli világ nem ismeri a KGYTK-t
- kétségek az önálló munkában
Lehetőségek:
- felmenő rendszerű versenyeztetés
- az iskola presztízsének növelése
- minél több fórumot megtalálni a népszerűsítésére
- KGYTK dolgozatok katagolizása régiós szinten, hozzáférhetővé tétel
- dolgozatok publikálása
Veszélyek:
- anyagi források hiánya (eszközök, utazás, óradíj)
- egyre több SNI-s, BTM-s, HHH-s gyermek
- családi érdektelenség növekedése társadalmi szinten
- diákok motiválatlansága
- a gyors siker hajszolása
- értékválság
- esélyegyenlőtlenség országos szinten (múzeumok, kutatóhelyek, egyetemek)
- tanárok leterheltsége adminisztratív teendőkkel a fenntartók által, időhiány
- egyenlőtlen munkamegosztás
- tanárok elismerésének hiánya KLIK-es szinten (erkölcsi, anyagi)
- a pályamunkák elvárt szintje megközelíti a diplomamunkák minőségét
Fontos, hogy a swot elemzést egy stratégia kialakítása kövesse. Kulcsfontosságú elv a stratégia kidolgozásánál, hogy minden kijelentésnek cselekvéssel, azaz igével kell kezdődnie.
A hatásvizsgálat eredményeinek tükrében ez a KGYTK továbblépésének záloga.
Forrás: http://agrostratega.blog.hu/2009/07/16/swot_analizis_avagy_a_marketing_helyzetelemzes_megkoronazasa
Fenesné Tóth Ágnes