MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

 

 

Versenykiírás 2023/2024-es tanév

Versenyszabályzat

 

 

Az előadásokról készített videófelvételek megosztásának határideje: április 17. szerda.

A megosztás helye: kutatogyerekek@gmail.com

 

 

Rába Martin, Tóth Ádám: Lőgyapotágyú - lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül

raba martin toth adam

Készítették:
Rába Martin 8. osztály
Tóth Ádám 8. osztály

Zalabéri Általános Iskola és AMI

Azért kezdtünk el foglalkozni a kémiával, mert szerintünk ez az egyik legérdekesebb tudomány. Mindig is vonzott minket a kémiának az a része, ahol előfordul durranás, füst és fényjelenség is.

A kezdeti feladat az volt, hogy egy lőgyapotágyú segítségével találjuk el a céltáblát, s utána kémiai reakció induljon be. A további munkánk során a fő probléma a lőgyapotágyú- lövedékkel indított tűzgyújtás gyufa nélkül lett.A főproblémánkat további részproblémákra bontottuk: lövedék célba juttatása lőgyapotágyúval, tűzgyújtás vízzel, a készülék működőképes összeállítása. Ezekhez feltételezéseket fogalmaztunk meg: a lövedéket egy saját készítésű ágyúmodellel ki tudjuk lőni az általunk előállított lőgyapot energiájával;tüzet tudunk gyújtani vízzel úgy, hogy a víz katalizátorként beindítja a jód és az alumíniumpor keverékét;az ágyúval kilőtt lövedék beindít egy mechanikai szerkezetet, ami elfordítja a vizet adagoló csapot.                                                                                               

A feltételezés vizsgálatát elméleti és tapasztalati úton végeztük. Az elméleti megközelítéshez szükséges ismeretek: a lőgyapot előállítása, lövegtípusok, lövedék és pályája, tűzgyújtás gyufa nélkül, kétkarú emelő. A feltételezés tapasztalati úton történő megoldásához szükséges volt elvégeznünk: a lövedék célba juttatását; a tűzgyújtási keverék arányának és a víz megfelelő mennyiségének kimérését; a működő mechanikai szerkezet elkészítését; a működőképes készülék összeállítását.          

A problémát részben sikerült megoldanunk:az ágyúval ki tudjuk lőni a lövedéket, és annak felszálló ágában sikerül eltalálni a célt, ígyelfordul a kar és a csap is, a víz lecsepeg, és beindul a kémiai reakció. A szerkezetünk sikerszázaléka 60%.     Nem sikerült megoldani, hogy egy akadály mögött lévő célt eltaláljunk úgy, hogy kiszámítjuk a lövedék parabolapályáját. Ez nem sikerült, mert nem tudtuk pontosan mérni a mérési paramétereket.

Ahhoz, hogy az eredeti tervünket megvalósítsuk, jócskán lehetne bővíteni ismereteinket. Például: nem ismerjük a lőgyapot szerkezetét, az alumínium és a jód pontos arányát, illetve az alumíniumpor tisztaságát.