Bevezető
Az idei tanév felmenő rendszerű tanulmányi versenyei között szerepelt ismételten a KGYTK, amelynek országos fordulóját az NTP-TV-14-A-0093 jelzésű sikeres pályázat biztosította. Ezzel a szakma a tudományos diákkört egy megkérdőjelezhetetlenül hatékony pedagógiai alternatívaként ismerte el, ahol a résztvevők kultúrához való viszonyulása - különösképp a kommunikáció, a szocializáció és a problémakezelés területén – biztosan pozitív. A diákköri tevékenység további nagyon fontos jellemzője, hogy nem csupán a kiemelkedő adottságokkal bíró tanulók képességbeli gazdagodását segítheti, hanem sokkal szélesebb körben tesz érintetté gyermekeket, hiszen magában foglalja az önművelést, a szubjektív alkotás létrehozását, a forrásközpontok használatát, sőt, a felzárkóztatást is. A diákköri munka mint a tudományos megismerés pedagógiai megközelítése - a képességdifferenciák mellett - figyelmet fordít a megismerés életkori sajátosságaira is. Míg a kiskamasz értelmi tevékenységét inkább az információk begyűjtése határozza meg, addig a kamaszkorban már inkább a begyűjtött információk rendszerezése, a strukturálás lép a tevékenységek előterébe. Mindezeket némiképp az idei rezümé-válogatásunk is példázza. Az országos forduló kiemelt díjazottai közül 4.-es, valamint 7. és 8.-os diákok dolgozatkivonatát olvashatják a következőkben.