MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Bevezető

Amikor a XIV. országos KGYTK döntőjén szereplők életkorával és témájuk címével találkozunk, beláthatjuk, hogy a mentoroknak mily nagy a felelőssége a tudományos diákkörösök felkészítésében. Nem lehetnek sikeresek tanári mesterségükben, ha nem ismerik a tanítvány érdeklődési területeit, hiszen annak célzott irányítása, befolyásolása nélkül a felkészítés eredményessége kétséges. Mindnyájan tudják, hogy a XXI. század új kihívásaira, a „Z” generáció kérdéseire, problémáira óriási nyitottsággal kell készen állniuk, válaszokat találniuk.

Idén, az NTP-TTM-14-0016 azonosítóval jelzett projekt adta hátterét annak a pedagógiai módszertani konferenciának, amelynek ünnepi záró eseménye volt mindazoknak az elismerése, akik évek óta szereplői a tehetséggondozásnak, irányítják az általános iskolai tudományos diákkörös ifjakat. Nekik Dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Mária, a Pannon Egyetem docense és Kiss Albert, a KGYTK Tehetségsegítő Tanács elnöke nyújtott át Díjoklevelet és Mester és Tanítványa Díjat.

Díjoklevél (2015)

„[…] kiemelkedő tehetségnevelő munkát végzett tanítványainak a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája című komplex tanulmányi versenyre történő felkészítésében”:

Papp Katalin, Zalabér; Molnár Klára, Dorog; Dankó József, Dorog; Balogh Balázs, Dorog; Csapó Mária, Dunaújváros; Sajtos Attila, Dorog; Sajtos Kövesi Diána, Dorog; Kolonics Péter, Dorog; Szuláné Eckhart Laura, Százhalombatta; Kalácska Mónika, Százhalombatta; Kovácsné Nagy Róza, Orosháza; Ráczné Posta Rózsa, Orosháza; Kokláccsné Korom Vellás Gyöngyi, Karancslapujtő

Mester és Tanítványa Díj (2015)

„[…] a több éven keresztül végzett kiemelkedő tehetséggondozó munkájáért és a KGYTK regionális fordulóinak koordinálásáért”:

Cseh Németh László, Zalabér; Árvai Ilona, Mesztegnyő; Kádár Krisztina, Mány; Harangozó Csabáné, Kisnána

Dr. Zsolnainé dr. Mátyási Mária és Kiss Albert nem csak pedagógusokat, hanem intézményeket is jutalmazott; Díjoklevelekkel és Referenciaintézmény címekkel tüntettek ki iskolákat:

Díjoklevél (2015)

„Az intézményben folyó kiemelkedő tehetségfejlesztő, a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciára felkészítő munka elismeréseként […]”:

  • Eger, Balassi Bálint Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola Tinódi Sebestyén Tagiskola
  • Mány, Hársfadombi Nyelvoktató Német Nemzetiségű Általános Iskola
  • Budapest, Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola
  • Sármellék, Sármelléki Általános Iskola
  • Székesfehérvár, Székesfehérvári Vasvári Pál általános Iskola

Referenciaintézmény (2015)

„A KGYTK Tehetségsegítő Tanács a tehetséges diákok fejlesztésében végzett példaértékű, követendő, a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciára felkészítő többévi munka elismeréseként […]”:

  • Balmazújváros, Balmazújvárosi Általános Iskola
  • Dorog, Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola Zrínyi Ilona
  • Hatvan, Kodály Zoltán Értékközvetítő és Képességfejlesztő Általános Iskola
  • Karancslapujtő, Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
  • Orosháza, Orosházi Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
  • Osztopán, Somogyjádi Illyés Gyula Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Osztopáni Tagiskolája
  • Százhalombatta, Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium
  • Zalabér, Zalabéri Általános iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Az ünnepi aktust megelőzően szakmai munka folyt a konferencián, amelynek fókuszában a család mint a tehetséggondozást támogató miliő szerepelt. A plenáris ülés és a szekcióbeli munka között diákelőadók is megjelentek. A plenáris ülést Dr. Szvathné dr. Szalay Márta, az EMET osztályvezetője indította a Nemzeti Tehetség Program bemutatásával. Fuszek Csilla, az European Talent Centre igazgatója az Európai tehetséghálózathoz való csatlakozás feltételeiről, lehetőségeiről tartott ismertetőt a tehetségművelésben érintettek számára, míg  Bajor Péter, a MATEHETSZ ügyvezető elnöke az előbbiekhez kapcsolódva az általa koordinált tehetséggondozó szervezet jövőbeni céljairól beszélt. A tudomány képviseletében Dr. Balogh Lászlót, a pszichológiai-tudományok kandidátusátés Dr. Zsolnai Józsefné dr. Mátyási Máriát, egyetemi docenst hallgathatták az érdeklődők. Végül Kiss Albert, a KGYTK Tehetségsegítő Tanács elnöke tartott előadást. A szekcióüléseken a hazai előadók mellett ott voltak a határon túlról is: Pék László Galántáról, az FTT vezetőjeként a Felvidéki Tehetségsegítő Tanács tevékenységéről; Kovács-Marton Anikó, igazgatóhelyettes Beregszászról, a Beregszászi Bethlen Gábor Magyar Gimnáziumban folyó tehetséggondozó munkáról számolt be; Gutási Márta és Csányi Pál Magyarkanizsáról pedig „Tehetséges Munka” címmel a magyarkanizsai Jovan Jovanović Zmaj Általános Iskolában tapasztaltakat tette közzé. A birtokunkban lévő anyagaik (PowerPoint) lapunk mellékletében találhatók.

Fenesné Tóth Ágnes mester és tanítványa díjas pedagógus, sikeres mentor. A Tehetséges gyerekek, tehetséges szülők Karancslapujtőn című előadásával a Család szerepe a tehetséggondozásban szekcióban szerepelt. Előadásának írott változatát itt kínáljuk fel az érdeklődő olvasónak.