MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Nagy Brigitta - A „Laokoón-mítosz koronkénti értelmezései" című projekt programleírása az NTP-AMI-13-0034 számú pályázathoz

A Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola kiváló minősítésű akkreditált tehetségpont és kiválóra minősített művészeti iskola.
A komplex tehetséggondozásunk elemei: tudományos diákkör, művészeti tevékenység, társadalmi szerepvállalás a diákönkormányzaton keresztül.
A képzőművészetre fogékony tanulók festészet tanszakra járhatnak, akik minden tanévben kimagasló – megyei, országos és nemzetközi- versenyek résztvevői és díjazottai (pl.: arany-, ezüst-, bronz minősítés, korosztálydíjak, közösségi díjak, különdíjak, művészettörténeti vetélkedőn elért helyezések). 2013-ban a legnagyobb elismerésnek tekintettük azt a pályadíjat, amely egy hongkongi utazást biztosított 3 nyolcadikos diákunk és felkészítő tanáruk (aki egyben a jelenlegi program műhelyfoglalkozásainak vezetője volt) számára (International Children Painting Competition in Hong Kong). Az egyhetes kínai tartózkodás alatt a három tanítványból ketten a helyi festészeti versenyen is elnyerték a nap festője címet. A festészet mellett a választhatóság a szobrászatra is érvényes, a festészet tanszakosok közül és rajtuk kívül is vannak olyan tanítványok, akik szívesen művelik ezt a tevékenységet is.

nb 1
Szalay Milán (13 éves)

A tavalyi tanév után idén, a 2013/2014-es tanévben is sikeres pályázatot nyújtottunk be a Nemzeti Tehetség Program felhívására, mely a tehetséges fiatalok felkészítését végző, kiváló programmal dolgozó alapfokú művészetoktatási intézmények támogatását célozta meg. Ez a művészeti nevelés még szélesebb körű megvalósítására adott lehetőséget.

Az előző év témáját – „Korok és lelkületük" - továbbfűzve, a „Laokoón – mítosz koronkénti értelmezésivel" foglalkoztak a programban részt vevő tehetséges tanulók. Ezzel a témával arra törekedtünk, hogy a művészetek koncentrált tanításával hozzájáruljunk a nemzeti (hazafias figura) és az európai (görög-keresztény - polgári embereszmény) azonosságtudat kialakításához, a kultúra- hagyományos, közösségi és modern, XX. századi értékeinek, ellentmondásainak megismertetéséhez. Emellett szándékunk volt az európai és nemzeti művészeti örökség megláttatása, a saját kultúrában való eligazodás képességének fejlesztése.
A program célcsoportja a 12-14 éves korosztály volt. Őket a tehetségazonosítás módszerei közül többek között a pszichológiai vizsgálati módszerek alkalmazásával választottuk ki. Így a „Tanulási erősségek", a „Kreativitás és szabadidő" és a „Renzulli-Hartman skála teszteket használtuk. A programban megtartott műhelyfoglalkozások péntekenként 2-2 órában, szombatonként 4-4 órában valósultak meg. A nagy témákat 3x3 óra drámafoglalkozás vezette fel. Múzeumlátogatásra és múzeumpedagógiai foglalkozásra a Szombathelyi Képtárban került sor. A foglalkozások tanteremben, kézműves termekben, szabadtéren (plein air) és múzeumban valósultak meg.

A célcsoportot a drámapedagógia, a múzeumpedagógia és a vizuális nevelés- művészetpedagógia eszközeivel vontuk be a tehetséggondozó programba. Ezek a különböző művészeti pedagógiák más és más megjelenési módon juttatták el a gyerekekhez az érzelmi, értelmi tartalmakat, gondolatokat.
A drámapedagógia módszereit elsősorban a művészeti műhelygyakorlatok felvezetéseként végeztük. A drámában a következő fókuszok vetődtek fel: a harmónia, a mezítelenség, az organikusság, a klasszikum, a legfőbb szépség. A drámapedagógus három nagy kultúrába: az érett középkorba, a felvilágosodás korába, illetve a modernitás korszakába vezette be a résztvevőket, akik ún. „szakértők köntösében" gyűjtöttek és sajátítottak el ismereteket. A „mintha" szerepekben információt gyűjtöttek, olvastak, vitáztak, elemeztek. A „játékot" egy gyermekek alkotta kompozíció, a Laokoón-szoborcsoport idealizált, klasszikus alakjának gyermeki reprodukálása vezette fel. Ezután koronkénti Laokoón-mítosz értelmezések következtek, majd újabb fogalmakkal egészült ki a drámai és képzőművészeti kontextusos tér.
A műhelyfoglalkozások során a fent említett gondolatokat igyekeztek a képzőművészet eszközeivel megjeleníteni a gyerekek. Elsősorban szobrok, festmények, grafikák készültek, melyekkel érzelmi, érzékletes, gondolati, fogalmi, intellektuális problémákat is felvetettek.
Tehát a dráma és a képzőművészeti műhely ritualizált tér volt. Egy sajátos színtér, ahol a sokféleség és a foglalkozások során kidolgozott rituálék segítségével létrejöttek olyan szituációk, amelyek a kollektív és az egyéni értékek és a szabadság élményét jelenítették meg.
Ezek az emberiség egyetemes normáit utánzó, illetve partikulárisabb és individualizáltabb normák és érdekek ütköztetésével, párbeszédével alakultak ki.
Mindezeknek a rítusoknak és a rítusokon belüli tevékenységeknek személyiség- szerkezetképző (strukturáló), tehetség-kibontakoztató szerepet szántunk minden egyes foglalkozásban résztvevő számára.
Másrészt ezek a rítusok lehetőséget teremtenek bensőséges és nyugodt, vagy éppen alkotásra serkentő pillanatok javára, ahol egyéni érzelmek, emóciók szabadulhattak föl, elindulva az egyedi, egyéni, érzelmi-vizuális kifejeződés irányába. Ezek már a szobrászati, festészeti és grafikai munkákban öltöttek testet.

Projektünk záró rendezvénye a 2014. június 12-i Tehetségnap volt, melynek céljai a program lezárása, az elkészült alkotások bemutatása, információgyűjtés a tehetségekről és a szunnyadó tehetségekről, visszajelzés a programban résztvevők körének.
A programra meghívást kaptak az iskola tanulói, pedagógusai, a tanulók szülei, hozzátartozói, a kortársművészet támogatói, az intézményt működtető KLIK Tankerület képviselői, a település polgármestere és a képviselők, valamint a rendezvényre meghívott média munkatársai.
A Tehetségnap kínálatában szerepelt egy művészeti bemutató színpadi produkciókkal és egy kettős képzőművészeti tárlat. A tornateremben lévő kiállítás a művészeti iskola festészet tanszakosainak egész éves munkáit: tájképeket, életképeket, csendéleteket, portrékat vonultatott fel.

nb 2A pincegalériában a műhelyfoglalkozások során elkészült alkotásokat tekinthették meg az érdeklődők. A tárlatot Bogdán Ákos, 8. osztályos tanuló nyitotta meg, aki a projektben is részt vett. Elmondta, hogy ki volt Laokoón, mikor készült el a róla szóló szoborcsoport, illetve mit üzenhet az egyes korok emberének.

Laokoón alakja a trójai háború leírásában tűnik fel. Ő egy főpap, aki figyelmeztette a trójaiakat a görögök cselére, az általuk ajándékba küldött faló veszélyére. A haragos Athéné –más forrásokban Apollón- azonban két kígyóval büntette, s gyermekeivel együtt elpusztíttatta.

Az alkotásokon az emberi korok egy-egy szakaszát ismerhették fel a látogatók: egyik oldalon az ókori emelkedettséget üzenő klasszikus figura tele pátosszal, illetve a mellette látható tájkép mintegy kiegészítő elemként fokozta ezt a hangulatot. Aztán a középkor erkölcsi világába tekinthettünk be, az egyistenhit világába, majd az aranymetszésben álló szoboralak a kígyóval átvezetett a modern korokba. Ez a figura a lehetőségek metaforája. „Lehetőségem van a választásra, az értékek választására, s arra, hogy megőrizzem a legfontosabb értékeket minden egyes korból"- fogalmazott Ákos.

nb 3

A dráma és a műhelyfoglalkozások egymásra épülése sikeressé tette a gyerekek témában való elmélyülését, mely szemmel látható eredményeket is hozott. Emellett tapasztaltuk az egyéni képességek fejlődését mind a személyiségjegyek, mind pedig az ábrázolás, festés, mintázás területén. Kiemelendő a műhelymunka során kialakult pozitív alkotói légkör is.
A program lehetővé tette a művészeti iskola tanóráin túl is a tehetséggondozást, ezáltal a tanulók még intenzívebb fejlesztésben és képzésben részesültek. Összességében azonban a pozitív eredményekről legmeggyőzőbben az elkészült alkotások üzenhetnek.