Aktuális
KGYTK országos döntő
2024. május 11. - Százhalombatta
A meghívó és program elérhető itt: Meghívó letöltése
További letöltések:
Paulik Krisztina Beáta - ÍGY TRÉCSELNEK A MENŐK, avagy a Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola felső tagozatos tanulóinak diáknyelvi szóhasználata
Az idei évben indultam először a KGYTK versenyen. Választott témám felső tagozatos iskolatársaim diáknyelvi szóhasználata.
Az óvodás gyermeknek még nagy a nyelvteremtő ereje, ám az iskola komolyabban akarja tanítani, leszoktatja az alkotó tevékenységről. A kisiskolás korban elfojtott fantázia nagy erővel tör fel a kamaszkorban, humoros saját nyelvet hoz létre „belső használatra", s ezt nevezzük úgy, hogy diáknyelv.
Célom volt, hogy a diákok világába mélyebb betekintést tehessek, továbbá, hogy áttekintő képet kapjak és adjak társaim nyelvhasználatáról.
Témaválasztásom fő indoka, hogy 2 és fél éves korom óta tudok olvasni, ezért kedvenc tantárgyam a magyar nyelv és irodalom. E téma iránt Leiner Laura A Szent Johanna gimi c. könyvsorozatának hatására kezdtem érdeklődni.
Hipotéziseim:
1. Viszonylag kevés diáknyelvi szót fognak alkotni diáktársaim, ennek oka lehet a világ folyamatos „felgyorsulása" (az elektronikai eszközök révén), mely korlátozhatja a gyerekek alkotó fantáziáját.
2. Az iskolához kapcsolódó témakörben (és az azon belüli altémákban) fogom találni a legtöbb diáknyelvi szót.
3. A szavakat leggyakrabban a köznyelvből veszik át, szóképzéssel vagy szórövidítéssel alkotják őket.
4. Sok trágár kifejezéssel fogok találkozni a kitöltött kérdőívek átnézése és elemzése során.
5. A régi diáknyelvből igen kevés szót merítenek.
6. Az osztályzatok témakörében már egyáltalán nem kreatívkodnak, nem használnak helyettük diáknyelvi szinonimákat.
Kutatásom témája a nyelvtudomány főágát érinti, azon belül a szinkrón nyelvészet szociolingvisztikai alágát.
Kutatási módszereim: könyvtári kutatás és kérdőív.
A kérdőív 10 témakörre oszlik, azokat olykor altémákra tagoltam. Összesen 152 szóra, kifejezésre, mondatra kérdeztem rá. A vizsgálatban 161 diák vett részt. Minden témakörben, altémában kigyűjtöttem a leggyakoribb, illetve a további szinonimákat, melyeket nyelvészeti szempontból elemeztem.
Hipotéziseim közül a 2. és a 4. igazolódott be, a 3. csak részben, az 1., az 5. és a 6. azonban tévesnek bizonyult.
Az összegyűjtött diáknyelvi szavakból szótárat készítettem.
További céljaim közt szerepel, hogy interjút készítsek iskolám egyik tanárával a témával kapcsolatban, továbbá, hogy a kérdőíves felmérést egy másik iskolában is elvégezzem. Célom még, hogy a jövő tanévben egy dolgozatban alaposabban foglalkozzak e témával (valószínűleg a chatnyelvre kiterjesztve). Szeretném az összegyűjtött szavakat bővebben elemezni.
Paulik Krisztina Beáta 5. b osztály
Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Karancslapujtő