MESTER és TANÍTVÁNYA

Tóth István: A természettudomány kutatásmódszertanának adaptációs lehetőségei 10-14 éves tanulók tudományos diákköri munkáinak megvalósításához
Megtekint...

Hasznos linkek

A projektet támogatták:

 

Nemzeti Tehetség Program

logo nemzeti tehetsegprogram

Emberi Erőforrás Támogatáskezelő

 emet  logo fekvo szines rgb png

 

Emberi Erőforrások Minisztériuma

logo emberi eroforrasok miniszteriuma

Aktuális

XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciája


Próbáld ki az első lépéseket a Nobel-díj felé vezető úton!


Jelentkezési határidő: 2024. november 5.


Versenykiírás letöltése

További letöltések:
Plakát letöltése

 

 

KGYTK 2023/2024 archívum:

Beszámoló letöltése
Versenykiírás 2023/2024-es tanév
Versenyszabályzat
Meghívó
KGYTK online felkészítés
Országos döntő eredmények

Paulik Krisztina Beáta - ÍGY TRÉCSELNEK A MENŐK, avagy a Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola felső tagozatos tanulóinak diáknyelvi szóhasználata

Az idei évben indultam először a KGYTK versenyen. Választott témám felső tagozatos iskolatársaim diáknyelvi szóhasználata.

Az óvodás gyermeknek még nagy a nyelvteremtő ereje, ám az iskola komolyabban akarja tanítani, leszoktatja az alkotó tevékenységről. A kisiskolás korban elfojtott fantázia nagy erővel tör fel a kamaszkorban, humoros saját nyelvet hoz létre „belső használatra", s ezt nevezzük úgy, hogy diáknyelv.

Célom volt, hogy a diákok világába mélyebb betekintést tehessek, továbbá, hogy áttekintő képet kapjak és adjak társaim nyelvhasználatáról.

Témaválasztásom fő indoka, hogy 2 és fél éves korom óta tudok olvasni, ezért kedvenc tantárgyam a magyar nyelv és irodalom. E téma iránt Leiner Laura A Szent Johanna gimi c. könyvsorozatának hatására kezdtem érdeklődni.

Hipotéziseim:
1. Viszonylag kevés diáknyelvi szót fognak alkotni diáktársaim, ennek oka lehet a világ folyamatos „felgyorsulása" (az elektronikai eszközök révén), mely korlátozhatja a gyerekek alkotó fantáziáját.
2. Az iskolához kapcsolódó témakörben (és az azon belüli altémákban) fogom találni a legtöbb diáknyelvi szót.
3. A szavakat leggyakrabban a köznyelvből veszik át, szóképzéssel vagy szórövidítéssel alkotják őket.
4. Sok trágár kifejezéssel fogok találkozni a kitöltött kérdőívek átnézése és elemzése során.
5. A régi diáknyelvből igen kevés szót merítenek.
6. Az osztályzatok témakörében már egyáltalán nem kreatívkodnak, nem használnak helyettük diáknyelvi szinonimákat.

Kutatásom témája a nyelvtudomány főágát érinti, azon belül a szinkrón nyelvészet szociolingvisztikai alágát.

Kutatási módszereim: könyvtári kutatás és kérdőív.

A kérdőív 10 témakörre oszlik, azokat olykor altémákra tagoltam. Összesen 152 szóra, kifejezésre, mondatra kérdeztem rá. A vizsgálatban 161 diák vett részt. Minden témakörben, altémában kigyűjtöttem a leggyakoribb, illetve a további szinonimákat, melyeket nyelvészeti szempontból elemeztem.

Hipotéziseim közül a 2. és a 4. igazolódott be, a 3. csak részben, az 1., az 5. és a 6. azonban tévesnek bizonyult.
Az összegyűjtött diáknyelvi szavakból szótárat készítettem.

További céljaim közt szerepel, hogy interjút készítsek iskolám egyik tanárával a témával kapcsolatban, továbbá, hogy a kérdőíves felmérést egy másik iskolában is elvégezzem. Célom még, hogy a jövő tanévben egy dolgozatban alaposabban foglalkozzak e témával (valószínűleg a chatnyelvre kiterjesztve). Szeretném az összegyűjtött szavakat bővebben elemezni.

Paulik Krisztina Beáta 5. b osztály
Mocsáry Antal Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Karancslapujtő